U Zadru se od 24. do 31. kolovoza održava 4. “Avvantura festival Film Forum Zadar” koji vodi njegov pokretač Sergej Stanojkovski. No, Zadar ne bi bio Zadar, a festival se ne bi zvao festivalom da i prije njegova početka nisu počele kružiti priče o njegovu statusu na domaćoj medijskoj sceni, ali i ovogodišnjim brojnim “novitetima”, među kojima je najspornije uvođenje plaćanje ulaznica za festivalske filmove.
Gospodine Stanojkovski, što se to događa s festivalom?
– Uobičajene stvari, zli jezici. Njih je bilo i uvijek će biti, ali to su marginalije, koje ne zaslužuju pažnju. “Avvantura festival” ove godine pokreće jedan, za Hrvatsku revolucionaran marketinški pothvat, koji do sada još nitko nije napravio. U suradnji s “Hrvatskim Telekomom”, “Tportalom”, francuskim “Dailymotion” (francuski youtube), “EyeOnFilm” i našim festivalom, kroz cijelu ćemo zimu prikazivati online verziju festivala i na taj način promovirati Zadar i festival kod nas i u svijetu. Gledatelji će moći jednom tjedno u određenom “prozoru” gledati besplatno selektirane filmove s našeg festivala na najčitanijem hrvatskom portalu, “Tportalu”. Gledatelji će besplatno “zadarske” festivalske filmove gledati preko interneta, tableta, smatrphonea itd. Vrijednost takve vrste promocije destinacije je novčano neprocjenjiva i zahvalni smo da uživamo potporu i povjerenje HT-a u takvom jedinstvenom pothvatu u Hrvatskoj.
Također, prvi put jedan filmski festival ima INSTAGRAMIJADU u kojoj mogu sudjelovati svi građani svijeta koji se nalaze u Zadru tokom festivala. To znači da svatko za vrijeme festivala svojim smartphoneom može snimiti fotografiju ili 15-sekundni film i pod određenim “hash-tagom” objaviti ga na internetu, a žiri će kasnije najbolju od tih snimki nagraditi. To je samo dio onoga što pripremamo i čime ćemo postići veliku reklamu i komunikaciju o Zadru kao destinaciji, preko medija dostupnih cijelom svijetu.
Ove godine uvodite plaćanje ulaznica. Je li to uobičajena praksa i na drugim festivalima koji se sufinanciraju iz gradskih ili nacionalnih proračuna za kulturu?
– To je normalna praksa na festivalima koji se sufinanciraju iz gradskih i nacionalnih proračuna za kulturu. Europa, odnosno europske države, subvencioniraju produkciju, distribuciju i festivalsku cirkulaciju filmova iz javnog proračuna. HAVC je razradio sustav subvencije i poticaja za razvoj scenarija, projekata, produkciju, promociju i komplementarne djelatnosti. I to je sjajan model za poticaj filmske kulture i industrije. Međutim, europski film i njegova distribucija žive od jedne kombinacije javnih (gradski, državni proračun, televizija itd.) i privatnih sredstava. Skoro svi veći festivali u Hrvatskoj financirani su kroz javni proračun, europski MEDIA, i naplatu karata. Ako provjerite, vidjet ćete da su svi ti festivali i snažno podržani financijski od lokalne vlasti. Mislim da smo bili jedini festival koji se trudio da ne naplaćuje karte, koliko je to bilo moguće. Ima više razloga zašto se jedan dio mora naplaćivati. Jedan razlog su troškovi samog prikazivanja, problem da nemamo kino u Zadru i sve moramo dovesti i platiti (platno, licencije filmova, dovođenje gostiju, struju, tehniku, osiguranje, transport itd.). Izvjesne troškove možemo pokriti sredstvima koja dobijemo od partnera, sponzora i institucija, ali ne sve troškove. Druga stvar, na neki način moramo imati uvid u broj posjetitelja. Treće, od ulaska u EU PDV na ulaznice nije više nula nego pet posto. Gratis ulaznice se računovodstveno gledaju kao reprezentacija pa bismo morali na gratis ulaznicu (za koju se računa neka minimalna vrijednost od 10 kn) plaćati iz svoga džepa pet posto PDV-a, što je nemoguće. Fiskalizacija obuhvaća cijeli sustav pa tako i nas i moramo se prilagoditi sustavu.
Kolika sredstava je dobio AFFFZ od Grada, a koliko od HAVC-a? Navodno je sve to prilično skromno za jedan međunarodni festival?
– Proračun filmskog festivala je kompleksan. AFFFZ je ove godine dobio od Grada Zadra 200.000 kuna i grad je naš partner od samog početka i zajedno razvijamo afestival i promoviramo ga. Također u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zadra i Zadarskom županijom. HAVC nas podržava sa 60.000 kuna, a nadamo se da će i ta podrška s vremenom jačati. Osim toga, pripremamo i aplikaciju za europski MEDIA fond, jer sada već ispunjavamo i njihove uvjete.