Prošle se nedjelje veličanstvenim koncertom devetorice besprijekornih umjetnika zatvorilo 3. izdanje Zadar Organ Festivala, jedinstvenog orguljaškog festivala u gradu i široj okolici. Unatoč kišnoj nedjeljnoj večeri, Zadrani i rujanski turisti prepoznali su vrijednost koncerta i stigli pred crkvu sv. Krševana nešto prije 20 sati, ispunivši taj predivni prostor do posljednjeg mjesta. S nestrpljenjem su čekali prve taktove obećavajućeg koncerta i – nisu se prevarili.
Devet glazbenika koji potječu iz svih dijelova svijeta te su večeri disali i svirali kao jedno. Riječ je o ruskom orguljašu Alekseju Vilegžaninu, koji se zadarskoj publici u jazz izdanju predstavio još prije dvije godine u dvorani Kazališta lutaka, te o austrijskom ansamblu Oberton String Octet, naveliko hvaljenom u kritikama diljem Europe.
Preciznost intonacije i ritma, odmjereni tempi i muzikalno fraziranje osvojili su punu pozornost publike u crkvi, ali i izvan nje. Očitovalo se to, primjerice, savršenim mirom u najtišim dijelovima Bachovih koncerata (BWV 1048; BWV 593; BWV 1052) ili u napetim pauzama Piazzollinih skladbi, kad je uživljenim slušateljima doslovce zastajao dah. Poznati Albinonijev Adagio u g-molu pred crkvu je privukao zamjetan broj znatiželjnih posjetitelja koji su s kišobranom zastali, a potom i ostali do samog kraja koncerta. Orguljaš Vilegžanin briljirao je vratolomijama u Bachovim koncertima za orgulje i čembalo, redajući prste na tri manuala i noge na pedalama zavidnim umijećem. Orguljaševo sviranje te je večeri mogla vidjeti i pažljivo promatrati i sama publika, zahvaljujući upravo prijenosnim električnim orguljama nizozemske radionice Mixtuur, ovogodišnjeg partnera ZOF-a.
Bilo je to dostojan kraj 3. izdanja Zadar Organ Festivala koji je brojem koncerata daleko nadmašio prethodna dva izdanja. Rujan u Zadru, Bibinjama i Pagu obogaćen je unikatnim glazbenim, plesnim, scenskim i filmskim projektima na kojem su nastupala svjetska umjetnička imena. Time je Zadar Organ Festival svoj grad i okolicu popeo stepenicu bliže aktualnim umjetničkim trendovima u Europi. U potpunosti neprofitan, potpomognut nesebičnim uslugama i donacijama nekolicine velikih i manjih sponzora iz Zadra i okolice, ZOF je i našoj publici približio „visoku” umjetnost čija stigma nedostižnosti dugi niz godina ograničava njezino uživanje na šačicu elite.
Iza njegove organizatorice, diplomirane orguljašice i muzikologinje Tee Kulaš, ogroman je trud i neuništiva volja vođena vizijom boljeg sutra i željom da fine niti umjetnosti utka u svakog svog sugrađanina. Unatoč brojnim restrikcijama uslijed pandemije te, ove godine, osiromašenom podrškom institucija, svih osam planiranih koncerata uspješno su realizirani.
Osim tog, u kolovozu su u sklopu ZOF-a realizirane i besplatne glazbene, likovne i filmske radionice za djecu i mlade, na kojima je sudjelovalo preko 50 polaznika, približivši ovu inače financijski zahtjevniju umjetnost i onima slabijeg ekonomskog stanja. Uspjeh ne dokazuje samo broj publike i hvaljene recenzije, već svaki smiješak i dobra volja kojom su urodili svi projekti 3. Zadar Organ Festivala.