Otkup slike Marija Javorana za 50.000 eura gradskim novcem komentira se na nacionalnoj razini, a svoj stav o cijeloj situaciji za Tportal iznio je poznati galerist i likovni kritičar Feđa Gavrilović.
Grad Zadar je od mladog zadarskog slikara Marija Javorana avo otkupio sliku “Mediterraneo” za čak 50 tisuća eura. Kupovina likovnog rada domaćeg slikara za toliki iznos brzo je postala vijest među domaćim likovnjacima i kritičarima, a vrijedi istaknuti i kako je riječ o radu koji je bio proglašen najboljim na nedavno održanom internacionalnom ARC-Salonu.
Ako postoji neka organizacija koja će Javoranov crtež procijeniti na tu svotu, a to je u ovom slučaju Art Renewal Center, ističe Gavrilović, i ako je netko, u ovom slučaju Grad Zadar, spreman platiti tu cijenu, ta je procjena legitimna. Ipak, u zadarskom slučaju, budući da je riječ o javnom novcu kojim je slika kupljena, a umjetnička djela imaju vrlo fluktuirajuće vrijednosti, trebalo je više paziti, odnosno konzultirati više neovisnih i estetski suprotstavljenih izvora. Ovaj slučaj sada ostavlja dojam odveć poznatog klijentelizma i pljačke komunalnog novca, naravno na štetu građana.
– Cijena postignuta za ovaj crtež veća je od prosječne vrijednosti radova najčuvenijih hrvatskih živućih crtača i slikara, čime je poslana jako loša poruka i što izaziva brojne sumnje. To ne vrijedi samo u slučaju ovog rada nego i svakog javnog spomenika. Da je tu pristupano pažljivije Hrvatska bi bila pošteđena brojnih estetskih nakaznosti u javnom prostoru – obrazlaže Gavrilović pa se osvrće i na, kako kaže, “treći pogled” na ovaj slučaj – a to je sagledavanje njegovih “tragičnih posljedica”.
– Nakon ovakvog netransparentnog divljanja s javnim novcem u društvu naviklom na pljačkašku vlast, gnjev naroda usmjerava se na umjetnike i na javne akvizicije umjetnina. Nema ničeg depresivnijeg od čitanja članaka u kojima neki pametnjaković objašnjava puku kako “gradovi nisu tu da kupuju umjetnine”. Pa kako su se onda umjetnine našle u javnim muzejima, ako ne zahvaljujući javnim sredstvima!? Pogotovo kod nas gdje postoji jako malo privatnih ulaganja u umjetnost. Ovakva novinarska neodgovornost usmjerava bijes opljačkanog naroda prema umjetnicima koji definitivno nisu tajkuni niti pljačkaši. Sve zbog jedne neodgovorne i ekonomski i moralno dubiozne kupnje. I sada će se sve općine jako plašiti akvizicija umjetnina mlađih umjetnika čak i za realnije cijene, u strahu da ih ne prozivaju novinari. Zar bi zajednice trebale otkupljivati samo radove povijesnih klasika? Je li u Hrvatskoj jedini dobar umjetnik – mrtav umjetnik!? – zaključuje naš galerist i likovni kritičar.