„Festival suvremenog plesa Monoplay postao je poligon slobode, hrabrosti, istraživanja, on je generator urbane kulture i alternativne scene Zadra i Hrvatske. Godinama kultivira naraštaje umjetnika i publike te je prepoznat kao mjesto otpora komercijalizaciji i šundu, proizvodnji potrošača“.
Tim je riječima Sanja Petrovski, osnivačica i voditeljica Zadarskog plesnog ansambla, otvorila konferenciju za novinare koja je, osim najave programa ovogodišnjeg izdanja Monoplaya, poslužila i kao apel Gradskoj vlasti na marginaliziranu poziciju na koju je gurnut ovaj festival i cijela udruga.
– Unatoč trenutnim nedaćama nećemo dopustiti tihu eutanaziju kulture u Zadru koja se polako nastavlja, povlačenje po marginama društva ovog bogatog grada, bez adekvatnog prostora i materijalne podrške, kazala je u uvodnom govoru Petrovski koja je zatim podsjetila na početke festivala prije 16 godina u Kinu Pobjeda te na brojne uspjehe na domaćoj i međunarodnoj sceni.
– Razvili smo slobodne profesionalne umjetnike, ne možemo kretati iz početka nakon 16 godina da radimo kao amateri. Između amaterizma i profesionalizma nije nužno razlika u kvaliteti izvođača već u kvaliteti produkcije koja umjetnicima pruža sve mogućnosti. Postigli smo kroz ove godine veliki napredak, ne samo na razini umjetnika, već i na razini publike koja u Zadru koja postoji preko 50 godina, kazala je Sanja Petrovski koja ja ukratko predstavlja i ovogodišnji program te zaključila da je motiv cijelog festivala volj. – Ta metafizička volja koja nas tjera da radimo to što radimo.
Natali Mahmić, producentica u ZPA, objasnila je detaljnije problematiku financiranja Ansambla s kojim se susreću i druge udruge u kulturi.
– Svake se godine javljamo na natječaje Grada Zadra, Zadarske županije, Ministarstva kulture i Zaklade Kultura nova, svake godine prolazimo isti proces. U posljednjih pet godina od Ministarstva, Županije i Zaklade bilježimo rast od nekoliko posto što se vidi iz financijskoj izvještaja. Moram napomenuti da su Ministarstvo i Zaklada najviše prepoznali vrijednost Zadarskog plesnog ansambla i najviše naglašavaju našu ulogu u kulturi grada. S druge strane čini nam se da nas Grad Zadar ove godine uopće neće financirati, a prošlu godinu smo bili u neizvjesnosti do lipnja. Moram naglasiti i da bi ta sredstva trebala rasti, a ona su na istoj razini ili manjoj. Radimo na dobroj volji svih sudionika organizacije. Mene je sam u kakvim uvjetima radimo, a cijeli off program radimo besplatno jer su nam izvođači izašli u susret jer ne žele prekinuti tu tradiciju. Sram me što moramo povlačiti ljude da dođu, da stave plakate, da dogovore prijevoz, to je niz sitnica koje se trebaju odraditi u organizaciji jednog festivala. Zašto se kultura u gradu apsolutno gasi, upitala je Mahmić i ponudila riječ Marku Vučetiću.
– Zašto se gasi kultura, može objasniti Arthur Schopenhauer. Imamo dvije volje, jedna koja poništava sebe da bi izrazila opće javno dobro ili ideju, a to rade umjetnici. Poništavaju sebe da bi iskazali ono što je idejno dobro, korisno i oslobađa prostor. Ples je takva umjetnost, ne treba im drugi materijal osim ideje koja kola u tom tijelu. Na što bi Zadar sličio da mi svi Zadrani u vlastita tijela pohranimo ideju koja će poništiti naše osobne interesa. U Gradskoj vijećnici takvih nema puno, nisam siguran ima li ih uopće, djeluju instinktivno i njih treba uvjeriti da je kultura potrebna za njihov opstanak. To je moja uloga, kazao je Vučetić i kazao da smatra da postoji 97 posto šanse da se izglasa proračun.
– Ne znam hoće li ono instinktivno i rušilačko pobijediti, sada djeluje epizoda dekadencije lokalnog karaktera, a mi moramo zaustaviti tu dekadenciju. Ovaj je festival prilika za to. Sebe možete nadvladati na dva načina, putem ljepote i dobrote, zaključio je Vučetić konferenciju.