Potrošački pregledi nude uvid u način na koji jedinstveno tržište funkcionira u korist potrošača u EU-u. Objavljuju se od 2008. i njima se nastoji osigurati bolje praćenje učinaka na potrošače te iznijeti dokaze koji će pridonijeti oblikovanju politike. Posljednje izdanje Pregleda potrošačkih uvjeta za 2017. pokazuje da sve više potrošača u EU-u kupuje na internetu i da je njihovo povjerenje u e-trgovinu poraslo, posebno pri kupovini na internetu iz drugih zemalja EU-a.
Osim toga u izvješću se Pregled pokazuje da je povjerenje potrošača u e-trgovinu dramatično poraslo. Udio Europljana koji kupuju na internetu za deset se godina gotovo udvostručio (s 29,7 % 2007. na 55 % 2017.). Iako je postignut velik napredak, pregled pokazuje da se potrošači i dalje suočavaju s preprekama kada pokušavaju kupovati kod internetskih trgovaca na malo sa sjedištem u drugoj zemlji EU-a.
Što se tiče trgovaca na malo, samo četvoro od njih deset koji trenutačno prodaju na internetu izjavilo je da u narednoj godini razmišljaju o prodaji i na domaćem i inozemnom tržištu. Još imaju zadrške u pogledu prodaje na internetu u drugim zemljama, posebno zbog: većeg rizika od prijevare, razlika u nacionalnim poreznim propisima i pravilima nacionalnog ugovornog prava te razlika u propisima za zaštitu potrošača. Iz tih je razloga Komisija izradila prijedlog za moderna pravila o digitalnim ugovorima kako bi se uskladila ugovorna pravila za prodaju robe na internetu te promicao pristup digitalnom sadržaju i prodaji na internetu diljem EU-a.
Potrošači su, u odnosu na izdanje pregleda iz 2015., svjesniji svojih prava. Međutim, uvjeti za potrošače općenito su bolji u sjevernim i zapadnim zemljama EU-a od onih u istočnima i južnima. Komisija u svrhu rješavanja tih problema izrađuje prijedlog za ažuriranje propisa o zaštiti potrošača. Cilj je osigurati da svaki europski potrošač bude svjestan svojih prava te da se ta prava pravilno provode u cijelom EU-u. Na kojoj se poziciji nalazi Hrvatska pogledajte na stranici EDIC Zadar.
Pregled za 2017. pokazuje da kod trgovaca na malo od prethodnog izdanja nije došlo do poboljšanja u poznavanju propisa o pravima potrošača. Samo je 53,5 % njihovih odgovora na pitanja o temeljnim pravima potrošača bilo točno. Razina poznavanja opet varira od zemlje do zemlje, pri čemu je u Hrvatskoj samo 36,2 % trgovaca na malo upoznato s tim pravima, u odnosu na 62,3 % u Njemačkoj.
Iako potrošači nailaze na sve manje razloga za pritužbu, oni koji su to učinili zadovoljniji su načinom njihove obrade. Međutim, gotovo trećina potrošača odlučila je ne žaliti se jer je smatrala da su predmetne svote premale (34,6 %) ili da će postupak trajati predugo (32,5 %). Iz tog je razloga Komisija poboljšala Postupak za sporove male vrijednosti kojim se odsad omogućuje potrošačima da primijene brzi postupak putem interneta za vrijednosti do 5 000 eura. Komisija isto tako potiče izvan sudske nagodbe putem platforme za internetsko rješavanje sporova koja nudi jednostavan internetski pristup tijelima za alternativno rješavanje sporova za internetske transakcije.
Više informacija možete pronaći na stranici EDIC Zadar.