U programu Radija 057 ovog je tjedna gostovala Mihaela Kadija, direktorica Turističke zajednice Zadarske županije, koja je uz osvrt na proteklu, uspješnu turističku sezonu najavila nove kampanje, usporedila brojke, a dotakli smo se i tema nautičkog i ruralnog turizma, novoosvojene nagrade kampa Zaton, ljetnih gužvi…
Kad ste nedavno gostovali govorili smo o uspješnoj sezoni, ali godina još nije bilo gotova. Možete li nam sada dati konačne brojke – kako je završila 2019. godina, koliko nas je turista posjetilo i koliko su noćili kod nas?
Zadarska županija protekle je godine bila među top destinacijama u Hrvatskoj. Kontinuiranim rastom i ovu godinu smo završili s 5% više dolazaka i 4% više noćenja, a prešli smo dva milijuna dolazaka i 15 milijuna noćenja. Možemo se pohvaliti i kako su naša odana tržišta bila stabilna: Njemačka, Austrija, Slovenija, Češka, Poljska, kao i Mađarska, Italija i Ujedinjeno Kraljevstvo. Što se tiče Kine i Koreje, ali i ostalih azijskih zemalja, zabilježili smo 123 tisuće dolazaka i 163 tisuće noćenja.
Koliko se ti podaci mijenjaju u proteklim godinama, u odnosu na vrijeme kada ste preuzeli Turističku zajednicu?
Ono što nas raduje je kontinuirani napredak destinacije, a za to je zaslužan cijeli sektor. Pred sam kraj 2014. godine brojali smo puno manje brojke, pa smo tako imali 1,5 milijuna dolazaka i deset milijuna noćenja, a te godine od siječnja do svibnja smo ostvarili 266 tisuća dolazaka i 575.000 noćenja. Prošle, 2019. godine udvostručili smo brojke i došli do čak milijun noćenja u istom razdoblju. Rezultat je to i razvoja ponude na destinaciji i unaprijeđenja kvalitete. Naše kampanje to promiču, tu činjenicu što kao destinacija možemo ponuditi puno iskustava, biti destinacija za sve sezonu, za cijelu godinu – zato i kažemo “Say Yes to Everything”.
Nema odmora, nova godina i sezona su pred nama, na što ste postavili težište za oglašavanje? Koje biste turiste željeli privući?
Na 2020.-oj smo počeli raditi nakon ljeta 2019. Puno radimo isključivo na brendu, promidžbi, stvaranju materijala i razvoju platformi. Već smo sada završili pred-kampanju za tržišta koja rano krenu s bookingom – Njemačkom i Nizozemskom. Na taj ih način stalno podsjećamo da smo ovdje. Selekcija koju radimo najčešće je uvjetovana budžetom, no svake godine ciljamo prvenstveno na naša emitivna tržišta: Njemačku, Austriju, Italiju, zemlje Beneluxa, Skandinaviju te Ujedinjeno Kraljevstvo, a od ove godine na listu dodajemo i Poljsku. Prošle je godine naša kampanja prepoznata kao jedna od najboljih kampanja na svijetu na Digital Communication Rewardsu u Berlinu. Bio nam je to dobar pokazatelj da idemo u pravom smjeru. Ove godine kampanju ćemo podijeliti u dva dijela: jednu za predsezonu i jednu za posezonu. Za ljeto pripremamo ciljanu kampanju usmjerenu na događanja.
Kakvo je stanje u nautičkom turizmu na našem području? Imamo prekrasan akvatorij, nautičari su obično gosti dubljeg džepa, uspijevamo li ih malo “skinuti” s tih njihovih brodova, navesti ih da dođu do kopna, nešto i potroše…
Zadarska je županija već godinama u vrhu hrvatske nautike, a hrvatska nautika na vrhu hrvatske nautičke scene. Pokazuju to i same brojke koje nam pokazuju desetpostotno povećanje, pri čemu se u tom segmentu ostvarilo 740 tisuća noćenja. Imamo nevjerojatne prirodne ljepote i izvrsnu infrastrukturu u marinama, a kroz koncesije se radi i više na sigurnosti u mnogim uvala. Svakako trebamo još poraditi na ponudi na otocima, posebice ugostiteljskoj.
I ove godine Zadar će biti odredište mnogih putnika niskotarifnih avioprijevoznika. I to nije samo Ryanair, već i druge velike europske firme iz ovog područja?
Promet Zračne luke bilježi izniman rast, pa je na kraju godine izbrojao 800 tisuća putnika. Ryanair je uveo 11 novih linija, a raste prisustvo i interes drugih avio-kompanija – Easyjet, Eurowings, LOT, Vueling, Norwegian, SAS, Lufthansa… Posebno možemo profitirati svakodnevnom linijom Beč-Zadar Austrian Airlines jer se radi o velikom putničkom „hub”-u povezanim sa cijelim svijetom.
Nedavno je objavljeno kako je kamp Zaton dobio oznaku ADAC Superplatz, što je samo jedna nagrada u nizu koje taj kamp redovito dobiva. Ove godine s čela tvrtke nakon dugo vremena odlazi Frane Skoblar. Vjerujete li da će se ovaj kamp kao perjanica ovog vida turizma i dalje razvijati i ostvarivati ovakve rezultate?
Zaton je jedan od najboljih hrvatskih kampova na što smo ponosni. Frane Skoblar je bio i ostao vrhunski profesionalac i zahvaljujući njemu puno se dobrog desilo u tom sektoru. Vjerujem da će tako i dalje ostati.
Jedna od novih inicijativa u promociji ruralnog turizma je osnivanje Turističke zajednice Ravni kotari. Što Zadarska županija time dobiva u turističkoj ponudi?
Imamo velika očekivanja od TZ Ravnih kotara, prvenstveno u analizi i poticanju razvoja ponude. Lokalni TZ osjeća bilo svoje destinacije i zajedno s ključnim subjektima stvara najbolje moguće uvjete za prihvat turista. Ruralni turizam je oblik ponude koji je sve više tražen, a govorimo o autohtonoj ponudi u ugodnom ruralnom krajoliku. Važno nam je da se u svakom stvaranju te ponude pazi na tradiciju. Nama, kao županijskoj TZ taj je oblik ponude važan i ističemo ga kroz promotivne alate. Svakako nam je tu bitno izvršenje zadataka TZ Ravnih kotara poput prikupljanja informacija o ponudi i dostavljanja nama, kao i animacijom i prijavom svojih subjekata na programe označavanja kvalitete kojim identificiramo i promoviramo ponudu spremnu za tržište.
U nekim prošlogodišnjim istraživanjima navelo se kako su zadarski turisti nezadovoljni gužvom. Kako ih navesti da napuste grad i upoznaju naše ljepote u zaleđu i priobalju?
Fenomen zvani “overtourism” uobičajen je u srpnju i kolovozu diljem svjetskih destinacija. Ne možemo zamjeriti što turisti žele vidjeti Forum, prošetati rivom i uživati uz sada svjetski poznate instalacije – Morske orgulje i Pozdrav suncu. No, možemo ih informirati o ostalim atrakcijama, kako u Zadru, tako i okolici. Sa svojim informativnim materijalima činimo upravo to – usmjeravamo turiste i pružamo informacije o brojnim izletima u Županiji. Zato smo tiskali kartu sa čak 50 točaka diljem županije koje mogu posjetiti, a naše brošure kreirane su kao inspiracija za istraživanje. Takvo informiranje o atrakcijama može činiti i svaki iznajmljivač ili drugi pružatelj usluga kako bi učinio boravak turista što ugodnijim.