Ulaskom u EU hrvatskim se školama otvorila mogućnost sudjelovanja u projektima programa Erasmus. Program je većini nama poznat po tome što je omogućio našim studentima da dio svog diplomskog školovanja odrade u inozemstvu. Međutim, Erasmus je puno više od toga, te svim školama (uključujući škole stranih jezika) omogućava razvoj svojih kapaciteta kroz stručna usavršavanja nastavnika, razmjenu dobre prakse s drugim školama iz EU, ili pak razvojem inovacija u obrazovanju. Učilište JANTAR je primjer škole stranih jezika koja je u posljednjih nekoliko godina dobila već 10-ak takvih projekata, a nedavno su primili i Erasmus Akreditaciju.
„Erasmus Plus je možda i najbolja stvar koja se dogodila školama u Hrvatskoj,” kaže Josip Sobin, direktor Jantara. „Počeli smo s pisanjem projekata 2015. i od tada se prijavljujemo svake godine. Počeli smo s jednostavnijim projektima, onima namijenjenima stručnom usavršavanju nastavnika. Do sada smo implementirali četiri takva projekta ukupne vrijednosti 72.000 EUR – to je, dakle, vrijednost uložena u stručna usavršavanja naših nastavnika tijekom proteklih pet godina. Zahvaljujući Erasmusu oni su sudjelovali na tečajevima diljem Europe, usavršavali se u područjima korištenja tehnologije u nastavi, radu s djecom s poteškoćama, vještinama 21. stoljeća i još mnogo toga.”
Od 2019. godine Jantar je počeo sudjelovati i u transnacionalnim projektima za razvoj inovacija u području obrazovanja odraslih, te trenutno sudjeluje na četiri takva projekta.
„Trebalo je vremena i hrabrosti za započeti s takvim projektima, jer su oni znatno kompleksniji, od samog pisanja projektne prijave do implementacije i izvještavanja. Veliku zaslugu u tome imaju cure iz naše Agencije za mobilnost i programe EU. Oni su kao agencija nadležna za provedbu Erasmus projekata zaista bili sjajni od samog početka, u svakom pogledu. To su ljudi koji svrhu nadzora shvaćaju kao svoju dužnost da pomognu, ohrabre, savjetuju… Oni su nas i bodrili da se prijavimo na tzv. KA2 projekte, što smo na kraju i napravili 2019. godine.”
Radi se o projektima unutar Ključne aktivnosti 2 (KA2) koji uključuju suradnju nekoliko obrazovnih ustanova iz različitih europskih zemalja na razvoju inovativnih sadržaja za podršku obrazovanju. Uz suradnju s inozemnim školama, na ovim projektima našlo se nekoliko drugih institucija iz Hrvatske.
„Presudan za odluku prijave na KA2 projekt bio je moj kolega i dragi prijatelj Andrej Marušić, direktor škole Dante iz Rijeke. Andrej je bio gost na jednoj našoj konferenciji u Splitu gdje je kolega iz Španjolske govorio o potencijalnoj primjeni Virtual Reality tehnologije u učenju stranih jezika. Uz njegovu pomoć se ideja razvila u projekt Virtual Reality for Language Learning (VR4LL) koji trenutno zajednički provodimo u suradnji sa školama iz Španjolske, Bugarske i Rumunjske. Projekt je negdje na pola puta i upravo se spremamo za prve aktivnosti s polaznicima.”
„Pozadinu VR4LL projekta čini integracija najnovije tehnologije s inovativnim pristupima učenja stranih jezika. Tehnologija polaznicima omogućava da „uđu” u svijet koji bi im inače bio nedostupan, primjerice unutrašnjost svemirske stanice. Virtualne svjetove dizajniramo i razvijamo sami unutar projekta, a nakon toga ih vezujemo uz specifične aktivnosti namijenjene učenju jezika. Ono što ovakvu metodologiju čini efikasnom je tzv. total physical response (prevedimo ga kao potpuni tjelesni odgovor). Polaznici u principu memoriziraju obrazovni sadržaj uz potpunu vizualizaciju svoje okoline, pokrete tijela, zvukove… Dakle cjelokupno tijelo sudjeluje u procesu učenja.”
No VR4LL nije jedini projekt za razvoj inovacija na kojima sudjeluje Jantar, a u druge projekte uključila se i jedna mlada informatička firma iz Splita. „VR4LL nam je omogućio rad na stvarima o kojima smo prije Erasmusa samo sanjali, što nam je ujedno otvorilo vrata prema realizaciji ostalih ideja. Tako u svega godinu dana nakon početka VR4LL projekta sudjelovali u izradi još tri KA2 projekta iz područja razvoja inovacija i sva tri su odobrena za financiranje.”
„Nositelj projekta Next Generation Placement Tests (NGPT) je informatička firma Amber IT Solutions iz Splita. Mi smo imali privilegiju da je njezin osnivač i glavni programer Jure Granić Skender bio polaznik Jantara, pa nas je tako taj mladi genijalac 2015. godine uključio u razvoj jednog softverskog rješenja za upravljanje školama. Taj projekt bio je financiran iz ESF-a, također za razvoj inovacija. Njihov softver se koristi globalno, a mi smo imali priliku držati edukacije za kolege iz renomiranih škola diljem svijeta. Jedna takva bila je i British School Pisa, čiji se djelatnici smatraju među najvećim stručnjacima za prilagodbu učenja stranih jezika polaznicima s disleksijom. Upravo se s njima razvila ideja o izradi inovativnih testova za utvrđivanje razine znanja polaznika koji koriste do sada neviđene algoritme.”
U ožujku 2020. godine uvođenje mjera za suzbijanje pandemije natjeralo je škole stranih jezika da se preko noći prebace na online nastavu. Ovakav oblik nastave stvorio je potrebu za novim alatima koji osiguravaju interaktivnost nastave. Škole stranih jezika su rješenje potražile upravo u Erasmus projektima.
„Mi smo sudjelovali u izradi još dva projekta koja su nedavno odobrena: Remote Theatre i City Stories. Prvi podrazumijeva prilagodbu dramske izvedbe za online alate, a drugi izradu interaktivnih priča vezanih uz kulturnu baštinu grada Splita, u oba slučaja namijenjene učenju stranih jezika u digitalnom okruženju,” kaže Sobin.


