Vlada RH predlaže Zakon kojim bi se pokušalo uvesti red, disciplinirati i uozbiljiti političke smjene na način unaprijed propisane nemogućnosti korištenja političkog revanšizma, odnosno smjena svih i svakoga nakon svakih izbora.
U racionalno uređenim zemljama na tradiciji političke demokracije manje-više je ustaljen popis mjesta s kojih se odlazi ili dolazi izborima. U Hrvatskoj je načelno tako, ali ne i stvarno. Politika je u ovoj zemlji još uvijek za mnoge najbolji biznis i angažman u politici mnogima znači ubacivanje "naših" umjesto "njihovih" bez obzira na načela racionalne organizacije države i lokalnih i regionalnih razina njenog funkcioniranja.
Zadar bez iskustava
Apetiti kod smjena vlasti golemi su, iako mi u Zadru i Zadarskoj županiji možemo tek djelomično tome svjedočiti. Prve izbore u ovom kontekstu je nemoguće analizirati. Na svim potonjima, regionalnu i lokalnu vlast u samom Zadru, s manje-više koaliranja, sastavljao je HDZ.
Iznimka i neko iskustvo izvan toga postoji s prethodnim sastavom Vlade i posljedicama na lokalnu i regionalnu razinu gdje su obuvaćeni neki dijelovi struktura kojih se u načelu to ne bi smjelo ticati (Carina, Uredi državne uprave, Porezna uprava i sl.)
Koji lokalni dužnosnici odlaze
Pored nacionalne razine, prijedlog sadrži stavljanje na raspolaganje funkcije na lokalnim razinama. Dakle, Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o postupku primopredaje vlasti trebao bi biti opće prihvaćen da bismo imali prfesionalni upravni aparat (politički nesmjenjiv) i čiste političke dužnosnike.
U kontekstu lokalnih vlasti dodaje se članak 10. koji bi glasio: Primopredaja izvršnih ovlasti u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Obuhvaćeni su, dakle, načelnici i gradonačelnici, odnosno župani i gradonačelnik Zagreba i odgovarajuća poglavarstva. Oni novima moraju podnijeti izvješće koje će sadržavati projekte, nedovršene aktivnosti kao i preuzete troškove.
Jednako tako predviđeno je da od dana raspisivanja izbora postojeći izvršni dužnosnici ne smiju poduzimati imenovanja kao ni materijalne troškove osim iznimno i vrlo ograničeno; kod imenovanja u slučaju sile zakona imenovati v.d.-e, a kod zaduženja – poslove do 0,5 posto proraćuna, odnosno najviše milijun kuna.
U roku od 15 dana od stupanja na dužnost novih dužnosnika stari im moraju staviti mandate na raspolaganje u društvima od posebnog interesa za jedinicu uprave, ako su u njihove skupštine ili nadzorna tijela imenovali načelnike, gradonačelnike i župane, odnosno njihove zamjenike. Vrijedi to, naravno, i za članove poglavarstava (recimo; Županija i Opća bolnica ili Grad Zadar i Vodovod i sl.)
Nacrt zakona izričito zabranjuje kadrovske smjene, osim ovdje predviđenih. Kao brana revanšizmu, ovaj bi zakon od smjena trebao zaštititi osobe koje imaju status službenika i koje su imenovane nakon provedbe javnog natječaja, te nisu dužne staviti mandat na raspolaganje.
Ovim odredbama se, kako stoji u obrazloženju, sukladno tradicijama EU želi provesti depolitizacija i profesionalizacija vlasti na državnoj razini, ali i lokalnim samoupravama, odnosno zabraniti i spriječiti političke smjene motivirane revanšizmom.
Dakle, normalno je očekivanje da se u djelovanju države, ali i jedinica samouprave afirmira profesionalizam neovisan o političkoj volji i osigura profesionalnost i kontinuitet u obavljanju poslova.
Ne dirati službenike i namještenike
Zakon odbacuje prijelog da direktori javnih poduzeća u vlasništvu od državnog do gradskog, odnosno općinskog, stavljaju mandat na raspolaganje. Taj dio se rješava drugim zakonima i eventualne smjene moraju se provoditi sukladno tim zakonima.
Odbačeno je i traženje da se definiraju i navedu mjesta u jedinicama regionalne i lokalne samouprave koja su podložna smjeni kod političkih izbora, jer se smatra da je jasno da načelnicima, gradonačelnicima, županima i njihovim zamjenicima, te članovima poglavarstava automatizmom provođenja izbora prestaje mandat, pa ga nemaju zašto stavljati na raspolaganje.
Predlagatelj zakona, dakle Vlada, smatra da su svi drugi "službenici i namještenici" i da ih se politički izbori ne smiju ticati. Dakle, da se svi oni u radni odnos primaju ili imenuju temeljem javnog natječaja – što se posebice odnosi na pročelnike pojedinih odjela ili upravnih odjela i uprava, te se na njih primjenjuje Zakon o državnim službenicima i namještenicima, što znaćč kako ovim putem nisu smjenjivi.
Sukladno tome, na prvim izborima koji nas očekuju, a to su državni izbori, u Zadru i Zadarskoj županiji ne bi se smjelo dogoditi ništa od smjena. Navedeno se odnosi na Zagreb, ministarstva, zastupnike i ministre, odnosno državne tajnike i pomoćnike.
Na lokalnim izborima, kada bi se ovo poštovalo, došlo bi do smjene 34 načelnika, gradonačelnika i župana, odgovorajućeg broja zamjenika i članova poglavarstava (koji su manje-više volonteri s određenim novčanim nagradama) i evetualnim njihovim smjenama u tijelima javnih poduzeća, ako su u njihovim nadzornim, upravnim i sličnim odborima.
Hoće li to biti dovoljno za zadovoljiti apetite stranaćke mase, odnosno druge linije stranačkih dužnosnika?
Gledano na prethodna iskustva – teško.