Državna komisija za kontrolu postupaka javnih nabava (DKOM) i njeno izvješće Saboru, u kojem smo potražili i našli, ne ulazeći u analizu svakog pojedinačnog slučaja, 15 primjera oborenih odluka o javnoj nabavi u Zadarskoj županiji, prvi je bitan događaj koji nam slijedi kod pitanja zakonitosti i discipliniranosti lokalnih jedinica.
Drugi je Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola koji se namjerava provesti osiguranjem unutarnje kontrole i u jedinicama lokalne samouprave.
Oba događaja imaju za okosnicu – svesti na minimum korupciju i nelegalnosti na lokalnim razinama vlasti. Riječ je o poslovima nadzora nad trošenjem financijskih sredstava samim jedinicama javne uprave.
Potreba unutarnje financijske kontrole postoji
Od 15 predmeta javne nabave na koje su uložene žalbe u svih je 15 došlo do poništenja odluka o javnoj nabavi. Lako je kazati da je ponišenje iznosilo – 100 posto. No, istina je da na golem broj javnih nabava prigovora nije bilo. Pa bi se onda moglo ići i na suprotno zaključivanje – malo je namještaljki i grešaka u javnoj nabavi.
No, gdje je istina samo iz ovih podataka teško je kazati. Malo je prigovora i žalbi na odluke o javnoj nabavi. To ne znači da se sve odvija regularno, štoviše, može se nagađati da se iz straha od stavljanja na eventualne "crne liste" kod istih naručitelja, a oni se ponavljaju, poduzeća ustručavaju napadati odluke.
Zadar i područje Zadarske županije u ovom izvješću nisu zaslužili neko posebno mjesto. Zagreb je ispao neslavni prvak u brljanju, dok je Rijeka ispala prvak u čistim rukama (čime je automatski negirana eventualna stranačka pristranost izvješća, jer su esdepeovci okosnica vlasti u oba ova grada).
Kada se kao u Zagrebu ima 24 žalbe i u 22 utvrdi da su uvažene onda je obrazac dovoljan za neke zaključke. Isto tako kada se kao u Rijeci sve žalbe – odbiju. Kada kao u slučaju Grada Zadra imamo samo dvije, makar uvažene žalbe, osnova za zaključke nema. Jedina mogućnost je anlizirati sve žalbene predmete s područja Zadarske županije, a bilo ih je u analiziranom razdoblju 15 i kada je u svim slučajevima žalba rezultirala poništenjem onda je moguće govoriti o nekim zaključcima na razini šireg područja.
Zaključci su da su prilike loše, ali i da Zadarska županija nije značajno područje podnošenja žalbi kao i to da, u ukupnoj vrijednosti poslova javne nabave podvrgnutim kontrolama po žalbenom postupku, ovo područje zauzima simboličnu vrijednost.
Kontrola – obveza spram EU
No, i ovakva analiza Zadarske županije, a posebice ukupna analiza svih žalbi po javnim natječajima daje za pravo provedbi i opreacionalizaciji Zakona o sustavu javnih kontrola na lokalnoj razini. Dakle, i time se nepravilnosti pa i (eventualne) korupcije mogu i trebaju smanjiti.
Donošenje ovog zakona bila je obveza Hrvatske u sklopu usklađivanja zakonodavstva pravnoj stečevini Europske unije u okviru poglavlja 32. pod nazivom Financijski nadzor, a njime se uspostavlja sustav unutarnjih financijskih kontrola, čiji su osnovni elementi financijsko upravljanje i kontrola, te unutarnja revizija. Na državnoj razini je stvar provedena i slijedi njeno spuštanje. Tu opet dolazimo do poznate opasnosti – bildanja administracije. Naime, treba vidjeti kako takve jedinice kontrole uspostaviti na lokalnoj razini.
Ako bi svaka jedinica lokalne samouprave brže bolje zaposlila najmanje dvoje ili više ljudi na ove poslove onda bi to ovdje bilo pomnoženo s 34 jedinice lokalne samouprave koje bi na kraju krajeva s mogućnostima svojih proračuna – služile same sebi.
Prema riječima pomoćnice ministra financija Ljerke Linzbauer, za uspostavu sustava unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru Hrvatska je trebala ispuniti tri uvjeta. Uvjet uspostave zakonodavnog okvira ispunjen je donošenjem Zakona, a uspostave institucionalnog okvira osnivanjem jedinica unutarnje revizije po ministarstvima.
Treći uvjet je educiranje kadra, pa su unutarnji revizori prošli izobrazbu organiziranu od strane CARDS projekta i Ministarstva financija, a osposobljeni su i domaći treneri koji provode izobrazbu u koju je do sada uključeno 157 kandidata za unutarnje revizore. Dakle, jedinice unutarnje revizije već su uspostavljene na državnoj razini, odnosno u svih 13 ministarstava, što je bio preduvjet za početak primjene ovog zakona. Rekao je to na predstavljanju tog zakona županima, gradonačelnicima i načelnicima općina ministar financija Ivan šuker.
Vraćajući se na početak i nalaze kontrole javnih nabava na državnoj razini, moramo ipak konstatirati da to nije lišilo ovu razinu gomile poništenih javnih nabava.