Zagreb – Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske i Hrvatska udruga za zaštitu potrošača na konferenciji za novinare, održanoj u 10 sati u Domu sindikata, izvijestili su o dosadašnjim učincima i rezultatima akcije suzdržavanja od kupnje, koja se provodila u proteklih tjedan dana. Rezultati bi se ukratko mogli opisati riječima – tresla se brda, rodio se miš. Naime, unatoč činjenici da su predstavnici tih dviju udruga, Nenad Kurtović i Vesna Brčić-Stipčević, rekli kako su zadovoljni odazivom, pokazalo se kako građani i nisu pretjerano marili za bojkot te su, kao što su mediji i zamijetili tijekom tjedna, i dalje punili trgovačke centre. Maniju kupovanja koja ih ja zahvatila za Valentinovo, dan kada se pokazuje komercijalna vrijednost ljubavi, ne treba ni spominjati.
Kupnju bojkotirali zbog besparice
Ankete su pokazale kako se od ispitanih 19.998 građana, za podržavanje akcije, koja se provodila od 8. do 15. veljače, izjasnilo njih 79,37 posto, dok je 21,63 posto ispitanika odgovorilo kako ne podržava akciju ili pak ne zna za nju i ne sudjeluje u bojkotu.
Došlo se i do još jednog zapanjujućeg rezultata – čak 25,26 posto ispitanika je odgovorilo kako je "prisiljeno na bojkotiranje", jer zbog besparice ionako stalno kupuju samo ono najosnovnije. I sam predsjednik Saveza udruga za zaštitu potrošača Hrvatske, Nenad Kurtović, rekao je kako su ti podaci iznenađujući.
Bolje je bojkotirati trgovce nego proizvođače i proizvode
Anketa provedena putem elektronske pošte, što zbog malog broja ispitanika, što zbog ciljane skupine informiranih o akciji, požnjela je puno bolje rezultate. Od 753 ispitanika akciju je podržalo njih 99,34 posto, a svoj bojkot kupovanja je najavilo 98,01 posto ispitanika. Njih 88,84 posto smatra kako ovakve akcije mogu pomoći potrošačima.
Ista anketa je pokazala kako 45,64 posto ispitanika smatra kako je bolje bojkotirati pojedinog trgovca, dok bojkot pojedinog proizvođača boljim drži njih 27,24 posto. Nešto manji postotak, odnosno 27,12 posto ispitanika, smatra kako je bolje bojkotirati pojedini proizvod.
Promatrajući zaključili da se manje kupuje
-Naša jedina metoda koju smo mogli primijeniti u smislu procjene ne odazivanja građana na kupovinu je bila metoda promatranja, rekla je Vesna Brčić-Stipčević, dodajući kako su obilazili prodavaonice te su zaključili da "ima manje potrošača" i da je manje proizvoda u košarici.
Rekla je i kako, da bi se u budućnosti spriječile ili barem amortizirale i smanjile ovakve negativne pojave u smislu visokih skokova cijena, ponovno predlažu osnivanje Saborskog odbora za potrošače, u kojem bi bili predstavnici organiziranih potrošača i koji bi raspravljao o svim prijedlozima zakona i ostalih mjera koje imaju utjecaj na potrošače. To je, prema njenim riječima, veoma važno, jer su potrošači trenutno u neravnopravnom položaju prema proizvođačima.
-Isto tako očekujemo da se u najkraće vrijeme konstituira novo Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača, jer je rok za to istekao još 7. studenog prošle godine, te da se izvrši nadzor i provjeri da li su tijela koja odlučuju o pravima potrošača osnovala savjetodavna tijela i da li su u rad istih uključeni predstavnici udruga potrošača, rekla je Brčić-Stipčević te dodala kako će javnost o provedbi spomenutih prijedloga biti izviještena na Dan zaštite potrošača, 15. ožujka.
Odgovarajući na novinarska pitanja, Brčić-Stipčević i Kurtović su rekli kako ne očekuju da će ova akcija sada dovesti do pada cijena. Naime, ističu kako je došlo do pada cijena nekih proizvoda i određenih akcijskih prodaja, no ne može se odgovorno tvrditi da je to rezultat bojkota. Ipak, dugoročno gledano, cijene bi se mogle smanjiti posrednim mjerama Vlade.
Rekli su i kako po pitanju poskupljenja komunalnih usluga Državni inspektorat vrši nadzor u svim gradovima, a ne samo u Zagrebu te kako se očekuju rezultati tog nadzora.