U Zadarskoj je županiji proteklih godina neprestan porast broja noćenja i dolazaka gostiju, ali se osim te «suhe» statistike zapravo vrlo malo zna kakvi nam gosti dolaze, čime su zadovoljni i što očekuju od zadarske regije kao turističke destinacije.
Odgovore na većinu tih pitanja sadržava istraživanje Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj – TOMAS 07 koju je prošle godine proveo – i ustupio nam ga za ovaj članak – Institut za turizam iz Zagreba, relevantna institucija koja se na stručan način bavi istraživanjem turističkih kretanja u Hrvatskoj.
Dio Tomasa koji se bavi Zadarskom županijom otkriva brojna saznanja, ali i razbija neke uvriježene istine o turistima i njihovim očekivanjima na našemu području.
U Zadarsku županiju većina turista dolazi radi provođenja pasivnog odmora i opuštanja (67 posto), te zabave (42 posto), a među važne motive mogu se ubrojiti i upoznavanje prirodnih ljepota, nova iskustva i doživljaji, ronjenje i uživanje u jelu i piću.
Ronjenje je zastupljeniji motiv dolaska u Zadarsku županiju u odnosu na sve druge primorske županije (u odnosu sa 3 posto 2004. godine na 17 posto prošle godine), a gosti su natprosječno motivirani zdravstvenim razlozima te blizinom mjesta. Uživanje u gastro delicijama smanjeno je sa 22 posto u 2004. godini na 16 posto u prošloj godini.
Zadarska županija, nadalje, ima u odnosu na druge primorske županije iznadprosječan udio stalnih i lojalnih gostiju i taj se trend povećava, a za većinu gostiju najvažniji izvor informacija je prijašnji boravak (42 posto), zatim internet (37 posto), dok tiskovine i mediji zajedno zauzimaju tek 27 posto. Značajno je da gosti Zadarske županije pretežno samostalno organiziraju putovanje i boravak (čak 86 posto), dok svega 2 posto iznose paket aranžmani, a u prijevozu se uglavnom koriste automobilom (74 posto).
U odnosu na druge županije – navodi se dalje u istraživanju – gosti Zadarske županije češće odlaze na izlete u nacionalne parkove i na samostalne izlete i češće posjećuju koncerte. Velika većina gostiju najviše tijekom odmora odlazi na plivanje i kupanje, u slastičarnice i kafiće, u restorane, a dosta ih odlazi u kupnju.
Gosti na našemu području najzadovoljniji su ljepotom prirode i krajolika i pogodnostima za provođenje obiteljskog odmora.
Zadovoljni su ljubaznošću osoblja u smještajnom objektu, pogodnostima za kratki odmor, komforom smještaja, osobnom sigurnošću, kvalitetom usluge u smještajnom objektu, «vrijednosti za novac» ukupnog boravka, smještaja i gastro ponude i kvalitetom hrane restorana izvan smještajnog boravka.
Srednje su ocijenili gostoljubljivost lokalnog stanovništva, prometnu dostupnost mjesta, kvalitetu hrane u smještajnom objektu, tišinu i mir, bogatstvo gastro ponude u mjestu, ekološku očuvanost i kvalitetu informacija.
Vrlo niske ocjene dobili su čistoća plaža, slikovitost i uređenost mjesta, ponuda organiziranih izleta u okolicu, mogućnosti za kupnju, bogatstvo sportskih sadržaja i zabave i kvaliteta označavanja znamenitosti. Gosti su potpuno nezadovoljni kvalitetom lokalnog prijevoza, raznolikosti kulturnih manifestacija, opremljenosti i uređenosti plaža i prezentacijom kulturne baštine.
Zabrinjavajuće je što su gosti Zadarske županije iskazali niži stupanj nezadovoljstva elementima Županije od prosjeka i to navedenom skupinom od 14 elemenata. Možda se upravo tim može objasniti i podatak o kojemu bi turistički djelatnici morali ozbiljno razmisliti: najgori prosjek Zadarske županije u prosječnoj dnevnoj potrošnji turista.
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji turisti prosječno dnevno troše čak 88 eura, u Istarskoj 60 eura, u Splitsko-dalmatinskoj 59, u Šibensko-kninskoj 47, Primorsko-goranskoj 46, u Ličko-senjskoj 44 eura po osobi, dok u Zadarskoj županiji turist (računajući smještaj, hranu i zabavu) dnevno potroši svega – 43 eura po osobi.