WASHINGTON – Šanse da Kongres do kraja godine izglasa spasonosnih 25 milijardi dolara za vodeće američke proizvođače automobila su male, tvrde izvori u Senatu.
Christopher Dodd, demokratski senator i predsjednik Odbora za bankarstvo, izjavio je da trenutni sastav američkog Kongresa još uvijek ima previše republikanaca koji bi se suprotstavili i mogli opstruirati taj plan. Stanje bi se promijenilo nakon početka godine kada u Washington dođe novi sastav Kongresa izabran u studenome, a gdje bi demokrati mogli imati kvalificiranu većinu od 60 senatora.
Problem za General Motors, tvrtku koja zajedno s Chryslerom i Fordom čini tzv. “Veliku trojku” američkih proizvođača automobila, je u tome što je zbog globalne ekonomske krize ostala bez mogućnosti za kratkoročne zajmove te postoji ozbiljna opasnost da do kraja godine zbog nedovoljne likvidnosti proglasi stečaj.
Banka Goldman Sachs je, pak, odnedavno prestala davati kreditni rejting General Motorsu te objavila procjenu po kojoj toj tvrtki treba 22 milijarde dolara da izbjegne stečaj.
Washington je zbog toga postao poprištem intenzivnog lobiranja kako od strane sindikata UAW – čije su članstvo i financijske donacije omogućile trijumf Obame i demokrata u državi Michigan – tako i od predstavnika “Velike trojke”. Demokratsko vodstvo Kongresa koje čine predsjednica Predstavničkog doma Nancy Pelosi i vođa senatske većine Harry Reid su tome načelno skloni, ali se još uvijek boje Bushovog predsjedničkog veta i preferiraju kompromisno rješenje.
Jedno od njih bi bila manja izmjena zakona o nedavno izglasanom paketu 700 milijardi pomoći vodećim američkim bankama. Njome bi se dio tih sredstava “otkinuo” od Wall Streeta i preusmjerio u Detroit.
Međutim, tome se protivi Bushov ministar financija Henry Paulson, a još manje oduševljenja pokazuju republikanski kongresnici i senatori – mnogi od kojih su prije tjedan izgubili mandate zahvaljujući podršci nepopularnom programu financijske pomoći Wall Streetu.
Senator Charles Grassley iz Iowe je, pak, napisao otvoreno pismo direktorima “Velike trojke” te ih pozvao da “radije iscrpe sve alternative, poput kresanja vlastitih plaća” prije nego što “posegnu za džepovima poreznih obveznika”.
Problem za “Veliku trojku” je i taj što je Kongres nedugo prije izbijanja krize već odobrio zajam od 25 milijardi dolara za vodeće proizvođače automobila, ali je taj zajam bio namjenski, odnosno imao svrhu konverziju proizvodnih linija za nove, ekološki prihvatljive modele automobila. Paulson se također protivi tome da “kreativnim tumačenjem” ta sredstva preusmjere u rješavanje detroitskih problema s likvidnošću.
Carlos Gutierrez, ministar trgovine, u intervjuu za Reuters je naveo načelni razlog za Bushovo protivljenje financijskoj injekciji za Detroit. “Ako pomognemo automobilskoj industriji, sve druge industrije će nas početi vući za rukav. Gdje onda povući granicu i reći da više ne može?”