WASHINGTON – Četvrtak i petak dani su u kojima će američka automobilska industrija znati hoće li njihov plan restrukturiranja biti prihvaćen i hoće li im Kongres odobriti toliko priželjkivanu financijsku pomoć čija vrijednost doseže 34 milijarde dolara. Velika trojka iz Detroita Ford, Chrysler i General Motors iznijeli su u utorak planove restrukturiranja poslovanja koji predviđa sanaciju cjelokupnog poslovanja sektora automobilske industrije i spašavanje desetaka tisuća radnih mjesta.
Kako prenose svjetske agencije, Ford je iznio plan sveobuhvatne reorganizacije te najavio izlazak iz minusa ili povratak u profitabilnost u 2011. godini ako mu američki zakonodavci odobre do devet milijardi dolara zatražene pomoći.
Tvrtka je priopćila da planira uštedu troškova, te 14 milijardi dolara ulaganja tijekom idućih sedam godina u unaprjeđenje učinkovitosti potrošnje goriva kroz razvoj novih tehnologija i proizvoda.
Najavili su i prodaju pet korporativnih zrakoplova. General Motors je zatražio pomoć u visini 18 milijardi dolara, od čega bi 12 milijardi vratio do 2012., te priopćio kako razmatra prodaju svojih jedinica Saab i Saturn radi fokusiranja na temeljne brandove. Najavljeno je i otpuštanje 31.500 radnika. Njegov plan poziva na radikalno smanjenje operativnih troškova, povećanje proizvodnje vozila s učinkovitom potrošnjom goriva, te također predviđaju prodaju korporativnih zrakoplova.
Chrysler je, pak, od zakonodavaca zatražio zajam vrijedan sedam milijardi dolara prije isteka ove godine kako bi preživio kobnu kombinaciju globalne kreditne krize, pada potražnje za velikim vozilima i usporavanje svjetskoga gospodarstva.
Izvršni direktori Forda i GM-a Kongresu su čak ponudili da će raditi godinu dana za jedan dolar ako im odobre zajam.
Treba reći kako kriza u automobilskoj industriji najviše pogađa radnike, jer nezaposlenost je najveća u zadnjih 16 godina, a broj Amerikanaca koji traže posao prešao je 10 milijuna.
Ništa od pomoći bez plana reorganizacije poslovanja
Prije desetak dana tri su kompanije zatražile pomoć od 25 milijardi dolara za spašavanje auto-industrije koji je u Kongresu odbijen s obrazloženjem da proizvođači automobila nisu predstavili nikakav program i plan reorganizacije poslovanja.Predsjednica Senata Nency Pelosi izjavila je tada kako je u pitanju odgovornost i održivost, te dok ne vide plan po kome je auto-industrija odgovorna i dok ih ne uvjere da imaju plan za budućnost nema posudbe novca. Koliko će predstavnici automobilske industrije biti uvjerljivi ovaj put, vidjet će se, no jasno je kako su shvatili poruku, barem simboličnu, da se ne mogu voziti u privatnim zrakoplovima dok tisuće ljudi ne zna hoće li će sutra imati posao.