ZAGREB – U tjednu koji je pred nama Vlada bi trebala predstaviti proturecesijske mjere. I dok građani i gospodarstvo traže izlaz iz krize, neke državne tvrtke i dalje generiraju gubitke.
Primjer su Hrvatske željeznice. Najveći ovisnik o državnom proračunu ima čak 400 menadžera i gubitak od 100 milijuna kuna. Iako nalaz državne revizije upozorava na to da se državne subvencije ne troše zakonito, sankcija nema.
Za HŽ se može reći da je tvrtka koju sponzorira država, a kad trošiš tuđe, teško je štedjeti! U sindikatu kažu da se racinalizacija troškova ne provodi, iako je dogovoreno smanjenje broja menadžerskih ugovora, službenih vozila i, naravno, zamrzavanje plaća.
Iz Uprave holdinga na ove tvrdnje nitko nije želio odgovoriti, poslali su samo priopćenje: – Ove godine nije bilo povećanja plaća. U odnosu na pripadajuću osnovicu za plaće članova uprava i nadređenih službenika za 2009., plaće članova uprava umanjene su za 13%, odnosno 22% za radnike na koeficijentu.
Tvrde da je ograničena uporaba službenih vozila, no priznaju da ih imaju 125. Slikovito – na svakog trećeg manadžera jedan automobil! No ni riječi o tome da je smanjen broj menadžera s natprosječnim plaćama, kao ni o minusu koji je u prošloj godini veći od 100 milijuna kuna.
Revizija Ministarstva za 2007. pokazala je da nije jasno u što je HŽ utrošio velik dio državnih subvencija. Najveća su im bila ulaganja u dugotrajnu imovinu u iznosu od 677 milijuna kuna.
Što se krije iza dugotrajne imovine, može pokazati samo revizija HŽ-a, koja nije obavljena. Godine 2007. HŽ s Ministarstvom nije imao potpisan ugovor o načinu korištenja subvencije pa su je trošili kako su htjeli.
Prošle godine ugovor su potpisali, a jesu li ovaj put računi čisti, pokazat će revizija subvencija za 2008. koja je u tijeku.