WASHINGTON – Nekoliko sati nakon što se na jednu obiteljsku kuću u gradiću Clarence kraj Buffala srušio putnički zrakoplov sa 48 ljudi, američki mediji javljaju kako postoji mogućnost da je za nesreću odgovorno zaleđivanje zrakoplova.
Pozivajući se na transkript snimke razgovora između kontrole leta u zračnoj luci Buffalo Niagara i posade zrakoplova Dash-8 Q400 Continental Connectiona koji je letio prema aerodromu, mediji prenose informacije da se kontrolor leta, nekoliko trenutaka nakon što je postao svjestan da je zrakoplov “nestao”, kod ostalih pilota putničkih zrakoplova koji su u to vrijeme prilazili aerodromu, počeo raspitivati o postojanju uvjeta zaleđivanja u prilaznoj ravnini piste aerodroma.
Posada zrakoplova tvrtke Delta potvrdila je da je primijećeno nakupljanje leda na zrakoplovu, a isto je učinilo još nekoliko pilota koji su se približavali aerodromu Niagara. Posada Deltinog zrakoplova je kontroloru leta rekla da nije vidjela kolege u Continentalovom zrakoplovu koji se srušio oko deset kilometara prije slijetanja na pistu aerodroma.
Na spomenutoj snimci nije se čulo da posada srušenog zrakoplova kontroli leta javlja bilo kakve poteškoće tijekom leta odnosno prilaza prema zračnoj luci. Međutim oko minutu kasnije nakon što su kontrolorka leta i član posade posljednji puta komunicirali, kontakt s avionom je izgubljen. Kontrola je još nekoliko puta uputila poziv posadi zrakoplova, međutim nakon što nije bilo odziva alarmirana je hitna služba.
Čuo se čudan zvuk aviona
Žitelji Clarence Centera koji su navikli na zujanje zrakoplova iznad njihovih glava, kažu da se nekoliko trenutaka prije pada “čuo čudan zvuk” zrakoplova koji je potom doslovce “zaronio” u jednu obiteljsku kuću. Trenutno su poginula 44 putnika, četiri člana posade i jedna osoba koja se nalazila u kući.
Zrakoplov je pao na mjestu koje se nalazi blizu lokalne vatrogasne zgrade tako da su vatrogasci brzo reagirali na nesreću, međutim ogromna vatrena buktinja koja je naglo planula za nekoliko minuta je gotovo potpuno uništila kuću i trup zrakoplova.
Očevici kažu da se na mjestu nesreće mogao prepoznati samo rep letjelice.Riječ je o zrakoplovu Dash 8 Q400 američke zračne tvrtke Continental Connection/Colgan Air koji je letio na ruti od Newarka u New Jerseyju prema Buffalu. Zrakoplov se srušio oko 22.20 sati po lokalnom vremenu, a pao je svega nekoliko minuta uoči slijetanja na međunarodnu zračnu luku Buffalo Niagara.
Na mjesto nesreće su vrlo brzo stigle brojne ekipe hitne medicinske pomoći i vatrogasaca. Uzrok pada aviona još nije poznat. Američki Nacionalni ured za sigurnost prometa najavio je pokretanje istrage oko uzroka pada letjelice čim se za to stvore uvjeti.
U vrijeme nesreće na tom području je bilo susnježice, međutim zasad nije poznato jesu li i u kojoj mjeri vremenske prilike pogodovale nesreći.
Q400 pouzdan, ali stigmatiziran
Dash 8 Q400 je putnički zrakoplov s dva turbopropelerska motora srednje veličine. Može primiti maksimalno 74 putnika. Od prošle godine dva zrakoplova ovog tipa se nalaze u sastavu flote hrvatskog zračnog prijevoznika Croatia Airlines.
Q400 je zrakoplov kojeg prate kontroverze oko niza nesreća i nezgoda koje su se dogodile do jeseni 2007. godine, a vezano uz probleme s podvozjem zrakoplova. 12. rujna 2007. proizvođač zrakoplova kanadski Bombardier je izdao preporuku tvrtkama korisnicama zrakoplova da sve svoje letjelice koje su izvršile više od 10.000 slijetanja privremeno prizemlje kako bi se izvršio inspekcijski pregled sustava podvozja zrakoplova, a sa ciljem izbjegavanja daljnjih nesreća.
Izravan povod ovakvoj preporuci bile su dvije nesreće koje su se dogodile u periodu od tri dana, a u oba slučaja radilo se o zrakoplovima skandinavske tvrtke SAS. Ukupno je osam zrakoplova Q400 imalo probleme s podvozjem, od čega su se četiri nesreće i nezgode dogodile u Danskoj te po jedna u Njemačkoj, Latviji, Japanu i Južnoj Koreji. Nakon posljednje u nizu nesreća, koja se dogodila 27. listopada 2007., upravni odbor SAS-a odlučio je da će sve zrakoplove Q400 povući iz uporabe i to uglavnom zbog narušenog ugleda kompanije nakon niza nesreća zrakoplova Q400 u SAS-ovim bojama.
Nakon spomenutih nesreća zrakoplov Q400, unatoč tome što se i dalje koristi u preko 20 zračnih kompanija, je ostao stigmatiziran zbog problema s podvozjem. Recimo da je riječ o modernom zrakoplovu kojeg se smatra jednim od najtiših turbopropelerskih putničkih zrakoplova današnjice i jednom od najefikasnijih letjelica u svojoj klasi.