ZAGREB – Vlada je za brodogradnju privremeno našla model kako da Europska komisija bude sita a škverovi na broju. Subvencije se više ne daju brodogradilištima, nego hrvatskim brodarima koji brodove moraju graditi u domaćim škverovima. Tako će do 2011. država brodarima dati 240 milijuna kuna potpora, a oni će u hrvatskim škverovima izgraditi 11 brodova vrijednih 557 milijuna dolara.
Potpora za izgradnju šest brodova za domaće brodare
Ugovore o državnoj potpori od 144 milijuna kuna za izgradnju šest brodova za domaće brodare u hrvatskim brodogradilištima potpisali su jučer u Brodosplitu ministar mora, prometa i infrastukture Božidar Kalmeta i čelni ljudi zadarske Tankerske plovidbe, Uljanik plovidbe iz Pule i splitskog Jadropolova, a potpisivanju su bili nazočni predsjednik Hrvatskog sabora Luka Bebić i premijer Ivo Sanader.
Istaknuto je da se radi o realizaciji prvog dijela programa izgradnje ukupno 11 brodova za domaće brodare do 2011. godine. Ministar Kalmeta je kazao kako je cjelokupna investicija u tih 11 brodova 556 miljuna dolara, a da će hrvatska Vlada subvencionirati 240 miljuna kuna. Prema njegovim riječima uvjet ove subvencije je da brodovi plove pod hrvatskom zastavom, da budu upisani u Hrvatski registar brodova i da pomorci na njima budu građani Hrvatske.
Kazao je kako je odluka o subvencioniranju izgradnje ovih brodova donesena prošlog mjeseca. Četiri od danas ugovorenih šest brodova gradit će se u “Brodosplitu”, a dva u riječkom “3. maju”, rečeno je na ceremoniji potpisivanja ugovora. Po dva broda gradit će se svakog od tri brodara.
Premijer Sanader je pozdravljajući današnje potpisivanje ugovora istaknuo kako će hrvatska brodogradnja ostati sačuvana te će i dalje biti hrvatski brend. Napominjući kako je bilo puno bure oko privatizacije brodogradilišta, premijer je rekao da će ona biti privatizirana radi učinkovitijeg poslovanja, ali će u odabiru strateških partnera zajedno sudjelovati Vlada, predstavnici uprava škverova i predstavnici škverskih sindikata. Prednost će imati oni strateški partneri koji budu jamčili nastavak djelatnosti (gradnje brodova) i očuvanje radnih mjesta.
“3. maju” ugovor za dva tankera
U brodogradilištu 3. maj potpisani su ugovori o gradnji dvaju kombiniranih naftnih tankera nosivosti 51.800 tona, koje će to brodogradilište graditi za brodara Uljanik plovidbu iz Pule. Ugovorena cijena gradnje prvog tankera je 52,2 milijuna dolara, a drugog 54,1 milijun dolara. Tankeri će biti dugački po 195,3 metra, široki 32,2, visoki 17,8 metara, a pokretat će ih pogonski strojevi Tvornice motora i dizalica “3. maj”, svaki snage 9650 kilovata.
Gradit će se pod nadzorom klasifikacijskih kuća Det Norske Veritas i Hrvatskog registra brodova, a 10 posto gradnje sufinancirat će se iz programa potpore gradnje brodova za domaće brodare. Prema dogovoru s Europskom komisijom (EK), do završetka privatizacije brodogradilišta mogu se koristiti postojećim državnim subvencijama. Rok isporuke prvog tankera je svibanj 2010., a drugog kolovoz 2011.
O važnosti novih ugovora u dosad praznoj knjizi narudžbi 3. maja u trenutku kada je u svijetu otkazano gotovo tisuću narudžbi, potpredsjednik Vlade Damir Polančec kaže kako je to izniman uspjeh. Govoreći o pregovorima s EK, Polančec je rekao da bi posljednji sastanak pripremne faze trebao biti održan 23. veljače te da bi nakon toga trebali biti raspisani natječaji za privatizaciju. U pregovorima je ostalo još jedno političko pitanje, koje se prije dogovora neće iznositi u javnost, kazao je Polančec naglasivši da je uvjeren da će natječaji biti objavljeni do 15. ožujka te da bi privatizacija trebala biti završena do rujna ove godine.
Polančec je naveo da je zanimanje za kupnju brodogradilišta iskazao poduzetnik Danko Končar te da je predstavio model privatizacije, prema kojemu bi se osnovao domaći konzorcij u kojemu bi bili i domaći brodari, dobavljači i banke. Članovi konzorcija mogli bi u njemu naći svoje interese i bez ulaganja većeg novca, ali bi mogli uložiti stručna znanja.
Porinut tanker za Uljanik plovidbu
U brodogradilištu 3. maj porinut je tanker za prijevoz kemikalija, nafte i naftnih prerađevina Kastav, nosivosti 51.800 tona, koji se u tom brodogradilištu gradi za Uljanik plovidbu iz Pule. To je prvi iz serije od četiriju brodova istih svojstava koji će do kolovoza 2011. u 3. maju biti izgrađeni za pulskog brodara. Nakon porinuća na navoz je postavljena kobilica za gradnju drugog broda, a uoči porinuća potpisani su ugovori za gradnju trećeg i četvrtog broda.
Rok predaje broda Kastav je svibanj ove godine, drugi brod trebao bi biti predan do kraja listopada ove godine, treći do kraja svibnja 2010., a četvrti do kraja kolovoza 2011. Uskoro se u 3. maju očekuje potpisivanje ugovora za gradnju još dvaju brodova za zadarsku Tankersku plovidbu.