ZAGREB – Hrvatske su autoceste u naplatne kućice odlučile postaviti nadzorne kamere kako bi kontrolirale svoje zaposlenike i spriječile krađu novca pri naplati cestarine. Na snimkama tih kamera ne vidi se lice blagajnika kojeg se snima niti se bilježi zvuk, nego samo njegov radni prostor i proces naplate cestarine.
Doslovno, vide se blagajnikove ruke, računalo, tastatura i prozor kroz koji naplaćuje cestarinu.
U HAC-u sumnjaju da neki od zaposlenih u naplatnim kućicama na različite načine potkradaju novac od cestarina. Uočili su da pojedini blagajnici imaju i do deset puta više tzv. prekucavanja – da storniraju račune, primjerice za kamione.
Protiv postavljanja kamera u naplatne kućice pobunio se Nezavisni cestarski sindikat pa je zatražio i mišljenje Agencije za zaštitu osobnih podataka. Agencija je isprva dala mišljenje da ne mogu snimati radnike bez njihova pristanka.
Međutim, nije definirano na koji bi način radnik trebao dati taj pristanak pa je HAC odluku o snimanju naplate uveo u pravilnik o radu kojeg se mora držati svaki zaposlenik. Agencija je, kažu u HAC-u, naknadno poslala još jedan dopis u kojem se zapravo daje pozitivno mišljenje za snimanje procesa naplate.
Potom u računalo upisuju da je kroz naplatu zapravo prošao osobni automobil, a razliku u cijeni cestarine (jer je za kamione skuplja) stavljaju sebi u džep.
– Kad vozilo prolazi kroz naplatu, poseban uređaj prije rampe dodjeljuje mu kategorizaciju koja se ispisuje na odčitaču. Međutim, kategoriju mora potvrditi i blagajnik koji je poslije može poništiti s izlikom da je pogriješio pri utipkavanju – objašnjava naš izvor iz HAC-a.
Jasno da radnici katkad doista omaškom stisnu krivu tipku, no indikativno je, kaže, da se nekima to događa mnogo češće nego ostalima. U HAC-u su napravili i analizu naplatnih kućica na kojima ima najviše storniranih računa, odnosno prekategorizacija vozila te je jedan od prijedloga bio da se zaposleni s tih naplatnih postaja prebace na one manje frekventne.
Naš sugovornik ističe kako je zanimljivo da se zaposleni na naplatnim postajama otimaju da rade baš na onima na kojima je najveći promet. Jednaku plaću, koja s dodacima za noćni, smjenski rad i rad blagdanima iznosi 7000 kuna zaradili bi, dodaje, i na onima na kojima je promet znatno manji.