ZAGREB – Ministar Božidar Kalmeta ipak će se ozbiljnije morati pozabaviti stanjem u Hrvatskim autocestama. Osim što su najskuplje obojeni, naši najduži tuneli Mala Kapela i Sveti Rok – bojeni su dva puta, javlja HRT.
Farbanje u HAC-u
HTV posjeduje dokumentaciju iz koje je jasno vidljivo da je uprava HAC-a isti posao dva puta ugovorila. Prvi put s izvođačima koji su probijali tunele, a drugi put sa Skladgradnjom braće Žužul.
Tunele Sveti Rok i Mala Kapela prema ugovoru morale su obojiti tvrtke koje su ih izgradile, a ne tvrtka Skladgradnja, koja je početkom ove godine to učinila po pet puta višoj cijeni. Naime, Hrvatske su autoceste još u rujnu 2007. s Hidroelektrom, Konstruktorom, Vijaduktom i Starbagom, ugovorile pripremu podloge te premiazivanje bijelom epoksivnom bojom do visine od 4 i pol metra.
Hrvatske autoceste preuzimaju obvezu da će platiti i izvođačima koji su radili na svim poslovima i posebno Skladgradnji. Znači ispada da bi te dvije cijevi trebale biti plaćene dva puta, rekao je Mijat Stanić, Nezavisni cestarski sindikat.
U Autocestama tvrde da ništa nije sporno te da bojenje nije dva puta plaćeno. Ljudi koji se ne bave građevinarstvom pokušavaju shvatiti u 10 minuta nešto za što netko ide na fakultet četiri godine, ustvrdio je član Uprave HAC-a Mario Lovrinčević.
No, bez obzira na mistične građevinarske tajne, početkom ove godine Autoceste s istim izvođačima sklapaju dopunski ugovor koji ukupnu cijenu dovršetka tunela povećava za malo manje od 25 posto. A u njemu jasno piše da se odnosi na sve radove iz osnovnog ugovora, dakle i na bojenje. Taj dodatni ugovor, koji se tu spominje, to je ugovor o građenju, koji u sebi ne sadrži bojanje, objašnjava Lovrinčević.
U specifikaciji je vidljivo da cijena farbanja tunela nije izuzeta iz troškovnika, nego da se na onu cijenu za farbanje dodaje još 37 milijuna, tvrdi sindikalist Stanić.
Iako tunele nisu obojili, u veljači ove godine Autoceste s izvođačima sklapaju ugovor o bonusu zbog dovršetka radova prije roka. Ukupna se cijena povećava za još pet posto. A samo dan poslije, posao bojenja tunela dobiva Skladgradnja braće Žužul. A cijena se penje od 47 na više od 220 kuna po četvornom metru.
Stalno govorim, od kad je nastala ova kriza, da su izvori krize povlastice i pljačka, istaknuo je Stanić. Uz fiktivno zapošljavnje i darovanje vozila, priča o tunelima samo je jedna od tri nerazjašnjene priče Hrvatskih autocesta, kojima se nedavno počeo baviti i Europski antikorupcijski ured.
Kad će stići konačni odgovor na pitanje je li riječ samo o običnom bojenju ili pak o farbanju javnosti?