ZADAR– Pogon Adexa u Gaženici prodaje ili iznajmljuje Raiffeisen Lasing što je danak recesije ali i samoubilačkog zakona o posebnom porezu na brodove.
Prvo kriza u poslovanju, zatim nenormalna trošarina koja je povećala cijene brodova, a na kraju i više od šest mjeseci čekanja na građevinsku dozvolu za novi pogon u Poličniku, doveli su do žute obavjesti na ulazu u prazan pogon.
Pogon se trebao vratiti banci do 1. rujna, ali isto tako se novi pogon za koji je Adex još 2006. godine kupio zemljište u poslovnoj zoni Grabi u Poličniku gdje su trebali preseliti u novi pogon.
– Brodove nažalost proizvodimo, već ih samo servisiramo. Adex Nautika izbacila je do sada 40 motornih brodova na tržište. Imali smo pet ugovora do kraja ove godine, ali su oni zbog posebnog poreza „zamrznuti”, kazao nam je direktor Danijel Pavlović.
Kupci su i do sada bili ljuti što su morali plaćati trošarinu od 15 tisuća kuna za brod veličine, kakav proizvodi Adex, ali i Donat Boats i SAS Vektor. No, zahvaljujući tome što je netko uz posebni porez na vozila, 1. kolovoza nadopisao i na plovila, te je takav zakon prošao u Saboru utiho, bez čitanja, uništava se mala brodogradanja, koja je, tvrdi Pavlović, bila u uzletu.
Dakle, umjesto 15 tisuća kuna za koje se kupac bunio, sada bi morao po tom PP platiti 177 500 kuna. No, to nije sve. Na iznos koji premašuje 500 tisuća kuna, kupac plaća još 63 post, a onda mu na posebn porez slijedi još poraze na dodanu vrijednost. Naš PDV od 23 posto. Tko je lud kupiti brod, pita se Pavlović, koji je kao i ostali iz grupacije tzv malih brodara s nestrpljenjem čeka poništenje tog zakona, ali i odgovornost za počinjenu štetu.
Ali postoji i strahovanje kako se zakon izbjegava skinuti, a do tada će domaći pogoni ostati bez dragocjenih majstora i zauvijek se ugasiti.