ZAGREB – Podaci Hrvatske gospodarske komore kažu kako je Pevec je bio daleko najveći međunarodni prijevoznik roba sa 449 teretnih vozila, a u ukupnoj konkurenciji od 3.000 domaćih prijevoznika, samo njih 150 moglo mu je teoretski konkurirati jer imaju 10 i više teretnih vozila.
Promet cestovnog međunarodnog prijevoza manji od 25 do 30 posto, propast nekoliko ključnih igrača na tržištu na čelu s Pevec transportom, te oko 3000 radnika koji su ostali bez posla, prvi su očiti rezultati krizne godine za domaće prijevoznike, koje je prema dnu povukao recesijski pad građevinarstva i maloprodaje, piše portal banka.hr.
Koliko je kriza uzdrmala donedavno vodeće prijevozničke kompanije pokazuje i pogled na prošlogodišnju ljestvicu deset vodećih tvrtki prema broju teretnih vozila. Čak polovica je u ovom trenutku propala ili se bori za opstanak.
Prijevoznici dotakli dno
Prema procjenama Antona Kolaka, predsjednika NO-a Gospodarskog interesnog udruženja hrvatskih cestovnih prijevoznika i predstavnik Koordinacije udruga i klastera ovog sektora, usitnjeni sektor cestovnih prijevoznika već godinama stagnira pod teretom potpuno liberaliziranog, nereguliranog tržišta.
“U ovoj smo godini dotaknuli dno, a u idućoj bi trebala početi konsolidacija tržišta na kojem će opstati samo ozbiljne tvrtke”, tvrdi Kolak te dodaje kako su posebno na udaru prijevoznici kojima je više od 10 posto voznog parka opterećeno dugovima po lizingu i kreditima.
Podaci Hrvatske gospodarske komore kažu kako je Pevec je bio daleko najveći međunarodni prijevoznik roba sa 449 teretnih vozila, a u ukupnoj konkurenciji od 3.000 domaćih prijevoznika, samo njih 150 moglo mu je teoretski konkurirati jer imaju 10 i više teretnih vozila.
Pevecov damping cijena
“Pevec transport je proteklih godina uzrokovao velike poremećaje na tržištu jer su zbog njegove dampinške politike cijena mnogi prijevoznici propali. Doslovno je prelazio preko leševa da bi ugrabio poslove. Buduća šteta izazvana propašću tog lanca također će biti velika, iako još nesaglediva. Primjerice, oko tri četvrtine Pevecovih vozila je staro i od njih se nitko neće moći adekvatno naplatiti”, upozorava Ljubica Herceg, direktorica Sektora za promet i veze HGK-a.
Pevecovo krajnje nelojalno tržišno ponašanje bilo je javna tajna u sektoru, koji je zbog njegovog dampinga cijena, u slučaju većine prijevoznika sveden na poslovanje ispod granice rentabilnosti.
“Poslovni potezi Pevec transporta nisu bili sporni samo zbog dampinga, nego i zbog činjenice da se kao uvoznik i trgovac bavio prijevozom i za druge uvoznike. U EU, trgovci i uvoznici ne mogu se baviti prijevozom za konkurentske uvozne tvrtke jer time imaju uvid u njihovu papirologiju odnosno cijenu i kvalitetu uvezene robe”, upozorio je Kolak.