ZADAR – Gospodarska kriza svakodnevno sve jačim intenzitetom dotiče svakog građanina, utječući na potrošačku politiku, odnosno povećavajući njihovu pažnju prilikom kupnje. Razlog je to zbog kojeg su primjedbe u udrugama za zaštitu potrošača posljednjih mjeseci sve češće, a kako doznajemo u Udruzi “Zadarski potrošač”, drugačije nije ni u Zadru.
Potvrdio je to Zoran Knežević, iz Nadzornog odbora Udruge, istaknuvši da su osim onih standardnih “sitnih” primjedbi oko isteka roka kupljenog proizvoda i slično, danas najčešći prigovori na internet i telekomunikacije.
– Nama nikada nije dosadno, uvijek imamo posla, a dva dana u tjednu kada smo dežurni imamo i do desetak primjedbi dnevno. Rekao bih da je spektar našeg posla veoma raznolik, jer ljudi nam se obraćaju zbog raznih problema, od onih s parkiranjem ili bankom pa do automobila i telekomunikacija. Problemi s internetom, odnosno s nemogućnošću prekida ugovora ili s garancijom koju je na neki tehnički proizvod često nemoguće upotrijebiti, u posljednje su vrijeme najčešći, kazao je Knežević, napomenuvši i plaćanje stambene pričuve kao još jedan vrlo čest razlog za obraćanje građana.
No ono na što Knežević posebno želi skrenuti pozornost jest to da je, kako kaže, zaštita potrošača u Hrvatskoj srozana na razinu kakvu potrošači nikako ne zaslužuju. Jer iako se potrošaći za svoje probleme najčešće obraćaju udruzi za zaštitu potrošača, a i svi ostali kojima se obrate, upućuju ih k njima, Knežević navodi da ova volonterska udruga nema drugih osim savjetodavnih kompetencija.
– Nezadovoljne potrošače najčešće šalju nama, no mi jedino možemo ljudima pomoći sastaviti prigovor te im savjetovati kome se mogu obratiti dalje, no više od toga ne možemo. U našim udrugama nedostaje kadra i kapaciteta kao što je to u zemljama EU u kojima se prema potrošačima sigurno ne odnosi kao kod nas. Kod nas ni nakon upućenih prigovora i žalbi nema sankcija, potrošač sam mora dokazivati da, primjerice, nije kriv za kvar nekog proizvoda, a uz to sam plaća sudskog vještaka, navodi Knežević, podsjetivši da u EU primjedbe na proizvode u vrijednosti do 350 eura rješavaju udruge, a za one skuplje je zadužen sud, dok se kod nas svaka sitnica upućuje sudu i to o trošku potrošača, zbog čega se nameće zaključak da je pojam “zaštita potrošača” u Hrvatskoj samo mrtvo slovo na papiru.
Cijeli sustav je, kako kaže, nelogičan, udruge bi trebale postojati da rasterete sud i pomognu potrošačima, no u Hrvatskoj su one besmislene, čemu će aktualna financijska kriza samo pridonijeti. Navodi također da je zadarskoj udruzi Županija za ovu godinu odobrila financiranje od oko 3 tisuće kuna mjesečno.