Hrvatski ribari spremni su svoje interese, ako zatreba, braniti i blokadom jadranskih luka, potvrdio nam je Petar Baranović, čelnik ribarskog sindikata.
– Želimo upozoriti na vrlo teška vremena kroz koja prolaze hrvatski ribari. Ovo je najlošija ribolovna sezona u posljednjih dvadesetak godina. Osim toga, pod pritiscima iz EU-a, izglasavaju se zakonski akti koji ugrožavaju opstanak ribara i njihovih obitelji.
Ne možemo prihvatiti neke modele rada koje nam nameće državna administracija. Uza sve to, nezadovoljni smo i načinom na koji naši predstavnici vode pregovore o sektoru ribarstva, kaže Baranović.
Ribari su zatražili hitan sastanak s ministrom Petrom Čobankovićem, Vladimirom Drobnjakom, našim glavnim pregovaračem u Bruxellesu, kao i Vesnom Pusić, koja je na čelu Nacionalnog odbora za praćenje tih pregovora.
– Spremni smo na odgovor čekati najviše dva-tri tjedna. Ako ostanu gluhi na naše vapaje, onda ćemo s mirnih prosvjeda krenuti u one drastičnije kakve već primjenjuju naši kolege u EU-u.
To bi u konačnici značilo potpunu blokadu hrvatskih luka. Naravno, vjerujemo da do toga neće doći, te da će se uvažiti naši argumenti kojima želimo uvjeriti državne dužnosnike da nam je zajednički cilj stvoriti uvjete da naši ribari ulazak u EU dočekaju na nogama, a ne na koljenima, kaže Baranović.
Po čemu je ova sezona lošija od drugih?
– Ribolovna sezona je definitivno katastrofalna. Prije bi se koćari s 18-satnoga koćarenja vraćali s 40-ak sanduka bijele ribe, a danas jedva s 20-25. Tim ulovom, uz stotinjak litara potrošenog plavog dizela, čije su cijene previsoke, nije moguće pokriti ni troškove tročlane posade, a kamoli nešto zaraditi.
Također, određeni pravilnici i uredbe u sektoru ribarenja dovode nas do očaja. Ubuduće nećemo moći koristiti neke tradicionalne alate, kao, na primjer, povlačne mreže s kopna i sve potegače, a postaje upitno i koćarenje u sjevernom dijelu Jadrana. S tim i drugim činjenicama želimo upoznati ministra Čobankovića, iznijeti i svoje prijedloge kako problem riješiti.
– Nismo zadovoljni pregovaračkim procesom. On se provodi bez ribara. Uvjereni smo da bez nas tim koji vodi Drobnjak ne može dobro obraniti naše interese. Istina, mi smo na početku razgovora 2006. godine zajednički u Bruxellesu odradili tehnički dio posla, a od tada nas tamo nema.
Ako se ne uvaži ovaj naš zahtjev, tražit ćemo od gospodina Drobnjaka da osobno preuzme punu odgovornost za budućnost nekoliko tisuća hrvatskih profesionalnih ribara i njihovih obitelji.
Što se tiče plavog dizela, pozdravljamo strožu kontrolu njegova korištenja. Međutim, ne podržavamo model da ribari plaćaju punu cijenu, a onda čekaju refundaciju iz državnog proračuna. U ovoj teškoj situaciji nemamo novca za kreditiranje države, iznosi Baranović.