Hrvatski autoklub objavio je danas rezultate europskog testiranja sigurnosti tunela. Prema zbroju bodova, tunel Sveti Rok na autocesti A1 Zagreb-Dubrovnik je treći od 26 tunela testiranih u 13 europskih zemalja. Najbolje ocijenjeni tunel je francuski Duplex, a slijedi španjolski Cantalobos.
Glavni tajnik HAK-a g. Zvonko Šmuk rekao je: “HAK, uime svojih 170.000 članova ali i kao zaštitnik interesa svih vozača i sudionika u prometu, godinama ocjenjuje sigurnost cestovne infrastructure u našoj zemlji. Samo ovog ljeta testirali smo pješačke prijelaze u Splitu, objavili rezultate testiranja podravske magistrale a danas objavljujemo rezultate testiranja europskih tunela.
Rezultat tunela Sveti Rok u ovogodišnjem testiranju, kao primjerice tunela Brinje ili Tuhobić ranijih godina je veliko priznanje za Hrvatsku. Našim sugrađanima, domaćim vozačima, ali i posjetiteljima ovim testiranjima poručujemo kako mogu očekivati zavidnu sigurnost na našim prometnicama, što je posebice bitno u turističkoj sezoni.”
Tunel Sveti Rok nalazi se na autocesti A1 Zagreb-Dubrovnik. Dug je 5.759 metara. Sagrađen je 2003. a od 2009. u promet je puštena i druga cijev tunela. Niz je pozitivno ocijenjenih parametara tunela: izlazi za evakuaciju, rasvjeta, prometni radio, video nadzor, ugibališta, SOS telefoni, protupožarni sustav, plan mjera za hitne slučajeve, radio komunikacija za žurne službe, educirano i uvježbano osoblje. Kao negativne parametre ocjenjivači iz njemačke tvrtke DMT GmbH & Co naveli su predugačak ventilacijski odjeljak uzdužne ventilacije i prekratko maksimalno vrijeme korištenja respiracijske opreme za vatrogasce.
Unatoč značajnom napretku mnogih tunelskih operatera, alarmantno je da 40 posto europskih tunela testiranih 2010. godine u sklopu EuroTAP-a nije ostvarilo visoke rezultate. Neke zemlje članice Europske unije morat će ubrzati procese obnove tunela kako bi poštovale rokove i unaprijedile sigurnost putnika.
“Za HAK, EuroTAP je jedna od najvažnijih inicijativa za zaštitu potrošača. Zahvaljujući suradnji s partnerskim klubovima iz Europe, među kojima je i njemački ADAC, možemo uspoređivati kvalitetu hrvatskih tunela s kvalitetom tunela iz Europe” rekao je g. Šmuk.
Neadekvatna respiracijska oprema za vatrogasce velika je prepreka i u polovici tunela učinila bi nemogućim spašavanje u gustom dimu. Česti nedostatak je i manjak sustava zvučnika što onemogućuje upozoravanje vozača o nesrećama. Nedostaci su i manjak hidranata, informacijskih ekrana na portalima, barijera za zatvaranje tunela, tamni zidovi, nedovoljno označene rute evakuacije. Petina testiranih tunela ima nedovoljno osvjetljenje i opremu za informiranje vozača putem radija.
Testiranje na terenu je provedeno od 12. travnja do 20. svibnja. Testirano je četiri tunela u Španjolskoj, po tri u Njemačkoj, Italiji, Austriji i Švicarskoj, po dva u Francuskoj i Norveškoj te po jedan u Belgiji, Češkoj, Hrvatskoj, Nizozemskoj i Sloveniji. Po prvi puta ocijenjen je i jedan tunel na Islandu. 16 tunela ocijenjeno je kao „vrlo dobro”, četiri kao „dobro”, dva kao „prihvatljivo”, jedan kao „loše” i tri kao „vrlo loše”.
Posljednji među testiranim tunelima je tunel Hvalfjörður iz Islanda, zemlje kandidatkinje za Europsku uniju. Poučno za Hrvatsku je što se u konzorciju EuroTAP-a ulazak Islanda u Europsku uniju i usklađivanje propisa povezuje sa mjerenjem napretka u standardima tunelske sigurnosti.
Nalazi testiranja upućuju kako veliki broj tunela širom Europe neće biti usklađen sa pravilima Europske unije o sigurnosti tunela koja stupaju na snagu 2014. godine. Direktiva koja je propisala minimalne sigurnosne uvjete tunela u europskoj cestovnoj mreži usvojena je 2004.
U predstojećem razdoblju očekuje se povećani volumen putovanja i veći rizik od nesreća u cestovnom prometu. Europska unija prošlog tjedna usvojila je Program cestovne sigurnosti za razdoblje 2011.-2020. kojim nastoji smanjiti neprihvatljivi broj smrtno stradalih (35.000 u 2009.) i ozlijeđenih (1,5 milijun). Europske fondove bit će moguće iskoristiti samo na infrastrukturi koja je usklađena sa cestovnim i tunelskim direktivama.
EuroTAP je konzorcij 16 nacionalnih autoklubova iz 15 europskih zemalja, među kojima je i Hrvatski autoklub. Testiranja tunela provode se od 1999. godine, a Hrvatska se, zahvaljujući HAK-u uključila prvim testiranjima 2004. Testiranja je financijski podupirala Europska unija, a u 2010. FIA Zaklada.