ZADAR – I ove su ljetne sezone, kao i svake do sada, Zadar, osobito Poluotok i druga turistička područja, preplavili suveniri. Jer, dolasku stranih i domaćih gostiju, ne raduju se samo hotelijeri i ugostitelji nego i proizvođači i prodavači suvenira. Važno je, stoga, napomenuti kako je njihova uloga u turističkoj promidžbi grada Zadra iznimno važna i to najprije zbog činjenice što je, za razliku od sunca, mora i ugodnog provoda koje nude ostali turistički segmenti, njihov proizvod jedina “opipljiva” uspomena koju gost odnosi u zemlju iz koje dolazi.
Stakleni Donat
Mnogi će se složiti da je zadarska ponuda suvenira veoma bogata te da je pred brojnim turistima uistinu raznolika paleta, a evidentno je da ih uz one uobičajene svake godine dočekuju i neki maštovitiji predmeti, dojmljivih oblika i motiva. S obzirom da su i potrebe i želje turista sve zahtjevnije, u skladu s takvom potražnjom kreira se i ponuda, što se može primijetiti u obilasku nekoliko zadarskih suvenirnica.
Tako je, primjerice, nakon godina neizbježnih predmeta s motivom crkve Sv. Donata, odnedavno moguće kupiti i malene barke, različitih boja i veličina, a koje predstavljaju zadarske barkajole, jedan od zaštitnih znakova grada Zadra.
– Barkajolske barke nudimo onim kupcima koji zatraže nešto autohtono zadarsko i njihove su reakcije zaista pozitivne, kazala je prodavačica, dodavši kako su za motive Zadra zainteresirani uglavnom domaći gosti, dok stranci najčešće traže samo ono što je hrvatsko.
No, unatoč barkajolima, po pitanjima turista u suvenirnicama, evidentno je da interes za crkvice različitih veličina nije opao, jer to je standardni suvenir bez kojeg, čini se, niti jedan gost nije napustio Zadar.
Da idejama na temu crkve Sv. Donata zaista nema kraja dokazao je i stakleni Donat kojeg je od prošle godine moguće naći u samo jednoj zadarskoj suvenirnici, a koji zbog činjenice da je ručni rad, redovito zaintrigira posjetitelje.
Skupocjeno posuđe, vaze, slike…
Na policama pojedinih zadarskih suvenirnica moguće je naći i hrvatske tradicijske proizvode poput paške čipke, lepoglavske čipke, međimurske čipke te zlatoveza, nakita s motivima Hrvatske pa čak i anđele ručno izrađene od školjki iz mora sa zadarskog područja.
U ovoj raznolikoj ponudi turistima je među suvenirima na raspolaganju i prikladno upakirano maslinovo ulje ili domaće vino, a za one “dubljeg” džepa, tu su i skupocjeno posuđe, porculan, vaze te umjetnička djela, poput primjerice, keramičkih slika.
Premda bi bilo za očekivati da bogatiji gosti s kruzera budu kupci upravo tih skupljih proizvoda, no prodavači navode kako oni nisu nikakvi potrošači.
– Oni koji siđu s kruzera niti ne ulaze ovamo, prošeću gradom, razgledaju i to je sve, a to ne čudi jer na brodu imaju sve. Tako da nemamo turiste koji bi kupili neki skuplji suvenir, a kod nas je, primjerice, keramička slika među skupljim predmetima i košta 750 kuna. No, turisti kupuju uglavnom sitnice te skuplje stvari kupe jedino naši domaći ljudi i to kad traže neki lijepi dar za nekog, kazala je prodavačica, naglasivši kako se među suvenirima masovno prodaju razglednice i magneti s motivima crkve Sv. Donata.
Talijani su, kako je kazala, najbolji kupci, iako redovito traže “sconto”, ipak najviše potroše, dok su Japanci koji po suvenirnicama šeću s kalkulatorima i stalno preračunavaju valute, najgori.
– Turisti ulaze, ima ih i zainteresirani su, žele nešto kupiti, ali nastoje da to bude tek simbolično, ništa skupo, a takav je trend započeo od prošle godine. Prijašnjih je godina bilo onih koji su za neki lijep i vrijedan predmet bili spremni izdvojiti više novca, ali sada svi kupuju samo sitnice, kazala je prodavačica.