ZADAR – Turistička sezona je, gradske ulice su pune turista, a gužve su i na međunarodnim i dužobalnim trajektnim linijama.
O prometu u zadarskoj luci razgovarali smo s Tihomirom Ivanovim, voditeljem zadarskog plovnog područja Jadrolinije.
– Međulinijski promet u kolovozu naglo je povećan, dok je u predsezoni i dobar dio srpnja promet bio ispod očekivnog. Tendencija povećanog prometa na ovoj liniji u kolovozu se zadržala u dolasku i odlasku. Krajem ovog mjeseca sigurno je da će sve više putnika biti u odlasku, a manje u dolasku. Za ovu subotu “Zadar” koji plovi prema Anconi je gotovo popunjen, navodi Ivanov.
Ako se zadrži lijepo vrijeme, Ivanov smatra da će vrlo vjerojatno u prvoj polovici rujna biti povećan broj putnika iz Italije.
Zadar – Ancona
– U dva navrata na početku kolovoza popunjeni su svi kapaciteti broda Zadar, s tim da sličnu situaciju imamo na relaciji iz Zadra prema Anconi. Brod isplovljava svakodnevno dva puta u 8 sati ujutro i u ponoć. Brod ima 1.252 dužinska metra ukrcajne trake što omogućava, naravno ovisno o dužni automobila, ukrcaj od 260 do 280 osobna automobila. Ako se ukrcaju trajleri, kamioni ili pak kamp-kućice, kalkulacija je drukčija, pojašnjava Ivanov.
U vansezonskom razdoblju brodska linija Zadar-Ancona uglavnom je rezervirana za kamionski prijevoz i ponešto putnika. Ivanov smatra da bi gospodarstvo ovog kraja trebalo vidjeti svoj put prema zapadu u ovoj brodskoj liniji te je puno više koristiti.
Na liniji prema Anconi prometuje “Zadar” koji ima, kako napominje Ivanov, vrhunske performanse te je vrlo ugodan za putovanje.
– Brod ima različite sadržaje, izvrsno je ozvučen, a na svakom koraku je televizor. Putovanje između isplovljavanja i uplovljavanja traje šest sati. Na brodu se nalazi nekoliko salona i restoran. Od putnika imali smo prilike čuti samo pohvale, navodi Ivanov.
Projekt Nova luka Gaženica jedan je od vrhunskih projekata za ovu regiju. Naime, pomorska konstrukcija gatova, pristupne ceste i bazna infrastruktura novog trajektnog terminala omogućit će da brodovi pristaju u uređenu luku sa svim popratnim sadržajima, kako za brodove tako i za putnike, vozače kamiona koji će imati servis na razini.
– Za nekoliko godina projekt će biti priveden kraju, a na nama je da se strpimo i dademo maksimum od sebe u ovim uvjetima rada da bi kasnije radili u vrhunskim, ističe Ivanov.
Da bi promet u luci funkcionirao izvrsno, Ivanov kaže kako velika zasluga pripada izvrsnoj operativnoj suradnji s PU zadarskom i carinarnicom.
– Za ukrcaj i iskrcaj imamo dva i pol sata na raspolaganju. Do danas brod ni minutu nije kasnio u odlasku, ističe Ivanov.
“Kijevo” i “Lošinjka”
Trajektna linija Biograd-Tkon tijekom sezone u zadnjih nekoliko godina servisirana je s još jednim trajektom. Tako da je ovog ljeta pored trajekta “Kijevo”, spomenutu liniju održavala i “Lošinjanka”.
– Čekanja putnika i vozila su minorna. Poboljšana je i trajektna veza Zadar-Brbinj uvođenjem trajekta “Supetar”. Udvostručen je kapacitet putnika i vozila na toj liniji, a gužvi na ukrcaju gotovo da nema, kaže Ivanov.
Što se tiče trajektne linije Zadar-Preko, Ivanov je kazao da je uvođenjem trajekta “Juraj Dalmatinac” situacija s prijevozom putnika i vozila dignuta na višu razinu. Naime, riječ je o trajektu koji može primiti od 120 do 130 vozila te je time glavni “krivac” što su se gužve na pristaništu nestale.
– Tijekom svog srednjoškolskog školovanja svaki dan sam se vozio trajektom “Brestova”, pa su potom uvedeni trajekti “Borik” i “Jazine”, koji je nešto kasnije povećan rekonstrukcijom. Godinama je ova linija što se tiče trajekata stagnirala sve do dolaska “Mate Balote”, navodi Ivanov dodajući da ako tko prati prijevoz putnika i vozila na otok Ugljan i Pašman, može prometovanje na toj liniji podijeliti u dvije faze.
Mala luka, velike brojke
– Prva faza obuhvaća razdoblje do stupanja u prometovanje trajekta “Sv. Krševan”, a druga faza nakon toga. Kad je “Sv. Krševan” počeo prometovati, shvatilo se da više ne treba doći u red na ukrcaj sat i pol prije polaska, već samo 10 minuta prije. To je veliko poboljšanje za otočane koji više ne trebaju razmišljati kako doći na drugu stranu, kopna ili otoka, naglašava Ivanov. Preseljenjem pomorskog prometa u Gaženicu i završetkom radova u Trajektnoj luci Preko, ova će linija daleko više dobiti na kvaliteti.
– Da samo krajičkom oka promatrete situaciju koja se odvija na 80 metara obale, gdje čak zna biti istodobno vezano pet trajekata, možete sagledati u kakvim se uvjetima odvija svakodnevni pomorski promet. Ponekad mnoga plovila koja se nalaze u uvali istodobno manevrirju. Desetak brodica čeka na benzinskoj crpki, ulaze i izlaze gliseri i jahte iz Tankerkomercove marine, trajeki i katamarani uplovljavaju i isplovljavaju – sve to čini vrlo dinamičnu sliku koja se iz dana u dan ponavlja u ovoj luci. Ono što je najvažnije je to da se tu nikad nije dogodio nikakav ozbiljniji udes upravo zahvaljujući velikoj profesionalnosti i dodatnoj pažnji svih sudionika, ističe Ivanov dodajući da također i Lučka kapetnija neprestano upozorava na povećani oprez.
– Dnevno u sezoni kroz luku prođe od 10 do 12 tisuća putnika, a vikendom i više. U ljetnim mjesecima kroz luku prođe više od 300 tisuća putnika što je gotovo isto koliko i putnika koji prođu Zračnom lukom Zadar. Ovaj mali porat, koji živi i radi u skromnim uvjetima, u brojkama ipak nešto znači, zaključuje Ivanov.