Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta stavilo je službeno u primjenu Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.
Polazna pretpostavka izrade novog pravilnika bila je da su upravo učitelji i nastavnici koji rade u neposrednoj nastavi stručno najosposobljeniji za planiranje, donošenje kriterija i izbor metoda te provedbu i nadzor ocjenjivanja učenika, navodi se u priopćenju glasnogovornika Ministarstva znanosti Duje Bonaccia.
Novi Pravilnik prati strateška načela odgoja i obrazovanja postavljena nedavno donesenim Nacionalnim okvirnim kurikulumom. Njime se tako predviđa da učitelji i nastavnici načine, postupke i elemente praćenja i ocjenjivanja učeničkih postignuća za pojedine predmete i nastavne sadržaje međusobno usklađuju na svim razinama, počevši od školskih aktiva, preko razine županijskih aktiva, pa sve do nacionalne razine. Takvo usklađivanje omogućit će jasnu usporedivost ocjena učenika na svim tim razinama, što će primjerice izravno doprinijeti i smanjenju inflacije odlikaša u osnovnim školama. Pri tome je propisano da svi kriteriji i elementi ocjenjivanja moraju biti javno obznanjeni učenicima početkom školske godine, kako bi oni mogli znati što se točno od njih očekuje u pogledu usvojenih znanja iz pojedinih predmeta ili nastavnih sadržaja.
Novim se Pravilnikom jasnije uređuju prava i obveze roditelja. Razrednici tako više nisu dužni posebno pismeno obavještavati roditelje koji ne dolaze na roditeljske sastanke ili informacije o mogućem lošem uspjehu njihove djece. Također, ukida se mogućnost zahtjeva roditelja za preispitivanjem zaključne ocjene iz pojedinog nastavnog predmeta, kao i skupnog prigovora roditelja učenika nekog razreda na sustav ocjenjivanja pojedinog nastavnika. S druge strane, kako bi se roditeljima dala mogućnost izravnog utjecaja na poboljšanje sustava ocjenjivanja u školi ili uklanjanje mogućih nedostataka u istome, dana im je mogućnost upućivanja pismenih i usmenih predstavki ravnatelju ili vijeću roditelja škole. Uz to, roditeljima se posredstvom razrednika nudi i mogućnost dogovaranja izravnog razgovora s pojedinačnim predmetnim nastavnicima.
Novi Pravilnik donosi i novost u vezi ocjene iz vladanja, te o njoj sada zajednički odlučuju razrednik i čitavo razredno vijeće. Time se uklanja mogućnost neopravdanog nagrađivanja ili kažnjavanja bilo kojeg učenika od strane pojedinačnih nastavnika.
Što se tiče pismenih ispita, novost je da o ponavljanju pismenog ispita sada samostalno odlučuje nastavnik, te se ukida odredba prema kojoj se ispit automatski ponavlja ako više od 50% učenika dobije nedovoljnu ocjenu. Ispitivanje učenika ograničeno je na jedan pismeni ispit u danu, odnosno najviše četiri u istom tjednu, a kako bi se učenici na vrijeme mogli pripremiti za svaki od ispita, nastavničko vijeće škole je na početku godine dužna donijeti okvirni vremenski pisanih provjera.
Novi Pravilnik uređuje i zasebna pravila za ocjenjivanje učenika s teškoćama.