Već smo 3. veljače izvijestili o pothvatu, kojega je izvela posada tankera «Champion Pacific», pod zapovjedništvom Zadranina Stjepana Ivanova kada su spasili nakon 9 dana plutanja gotovo iznemogli i već oplakani dvojac ribara s otočja Comores.
Taj podvig doživio je i svoj eho u hrvatskoj javnosti te prepoznat kako vidimo i od članova odbora za dodjelu ovogodišnjeg trofeja Plave vrpce Vjesnika. Zadarski kapetan i posada nalaze se u vrlo izjednačenoj konkurenciji između tri pojedinačna i četiri momčadska poduhvata o kojima će se u pripetavanju odlučiti slavodobitnika.
Službena nominacija zadarskog pomorca – vrijedno je istaknuti došla je sa strane Sindikata pomoraca Hrvatske. Pomoći drugome u nevolji na moru za pomorce je prije svega pitanje časti, pa tek onda pravna obveza jer oni bi ionako tako postupali i bez zakonskih paragrafa.
Iskusni kapetan Ivanov (63) s gotovo 40 – godišnjim plovidbenim stažom već je preuzeo novi zadatak. Ukrcao se naime na kemikal-tanker «Stolt Endurance» koji plovi pod panamskom zastavom. Zbog specifična tereta te područja kojim plovi, brod i posada izloženi su kao i mnogi drugi brodovi neviđenim i za laike gotovo nezamislivim rizicima. Zanimljivo će biti u najkraćem – kako čitateljima tako i onima iz pomorske struke, opisati kako to sada izgleda biti izložen otmičarima odnosno otmicama o kojima čitamo gotovo svakodnevno.
Na ovom putovanju odmah po uplovljavanju u ozloglašeni Adenski zaljev, koji vrvi od Somalskih gusara morali su se posebno pripremiti na svako moguće iznenađenje. Najprije se plovi u konvoju – ovom prigodom formiralo ga je čak 27 brodova, strogo određenim koridorom. Upravo sada «Stolt Endurance» plovi Crvenim morem iz luke Yubail pa Sueskim kanalom za mirnije luke Barcelonu, Antwerpen te Rotterdam. No prolazak je prethodno zahtjevao u luci Matrah Port Sultan Qaboos (Oman), ukrcaj posebnog security teama PVI (Protection Vessel Int.), sve redom bivših marinaca naoružanih kako se kaže «do zuba» što se uostalom vidi i iz priloženih fotografija.
U godinu i pol dana djelovanja 15 takvih timova u grupi od po 4 člana spriječilo je čak 12 izravnih otmica, tako da pod njihovom zaštitom niti jedan brod nije do sada otet, no puno stanje pripravnosti traje cijelim ugroženim područjem plovidbe. PVI-ovci imaju posebna pravila za slučaj sukoba (Rule of engagement) pa tako primjerice na 500 m od broda svako približavanje sumnjive brodice bez milosti podrazumijeva: 1. ispaljivanje rakete u zrak, 2.pucanje po provi čamca uokolo u more, 3. nastavak približavanja slijedi pucanje u samu provu, zatim 4. nastavi li se približavanje slijedi baražna vatra u motor ili kabinu brodice te u konačnici 5. ako gusari pokažu i usmjere oružje tada slijedi otvaranje vatre iz dugih cijevi i eliminiranje istih. Uz to brod preventivo bude opasan bodljikavom žicom po cijeloj dužini, tako da i ovo ponekad odvraća otmičare od nakane zarobljavanja broda. Uz njih dakako i posada višestruko pojačava “gvardiju” što izaziva dodatna naprezanja, depresije i logičnu uznemirenost. Marinci se iskrcavaju nadomak Sueza te povratno preuzimaju u zaštitu neki drugi brod.
Barba Ivanov je karijeru započeo kao i svi koji su izlazili iz zadarske nautike u tadašnjem «Jugotankeru», da bi se potom zaposlio kod stranog brodara pri firmi Thome Ship Mannagement iz Singapura.
Zaključimo dakle, naš sugrađanin, kapetan duge plovidbe Stjepan Ivanov, spomenimo usput i zadarski Pirovčanin – gdje je našao životnu družicu, ponosan je i na svoje tri kćeri koje ga svaki puta nestrpljivo očekuju da im se vrati s dalekih mora.
E pa sretno vam bilo kapetane, uz bure i oluje kojih je uvijek bilo i bit će želimo svim našim pomorcima ma gdje bili što manje susreta s ljutitim gusarima i neka vas u tomu prati i čuva vaš nebeski zaštitnik Sv.Nikola.