U “3. maju” danas u podne bit će porinut 195-metarski tanker “Velebit” koji se gradi za zadarsku “Tankersku plovidbu”. Svoj dolazak na porinuće jučer je potvrdila i premijerka Jadranka Kosor koja bi trebala biti i kuma ovom brodu. Zbog te počasti, kako neslužbeno doznajemo, u posljednji tren morao se mijenjati cijeli protokol ceremonije. Tako će nekadašnja, ali ne i zaboravljena izjava Jadranke Kosor, “Kud Ivo, tud i ja”, danas u riječkom brodogradilištu dobiti novu dimenziju jer će premijerka krstiti brod koji je prije dvije godine dogovoren pod patronatom bivšeg premijera, a danas austrijskog pritvorenika Ive Sanadera te njegovih glavnih operativaca – osuđenog bivšeg potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva Damira Polančeca, te aktualnog ministra mora Božidara Kalmete.
Izbjegnuta blamaža
Taj posao gradnje četiri tankera za domaće brodare (osim za Tankersku, ugovoreni su i brodovi za pulsku Uljanik plovidba) tada je značio život riječkom škveru, no ugovori odnosno okvirni sporazum koji su potpisani između “3. maja”, brodara i resornih ministarstava donijeli su velike glavobolje kad je na red došlo plaćanje prvog broda iz te serije. Da “Uljanik plovidba” nije povukla već pokrenutu arbitražu na sudu u Londonu, sve bi se izrodilo u međunarodnu blamažu zbog načina na koji je funkcionirala i funkcionira izvršna vlast u Hrvatskoj u kojoj Vlada “amenuje” ugovore u kojima nije precizno definirano što su čije financijske obveze. Radi se o čak 210 milijuna dolara koliko je “3. maj” uzeo kredita po izdanim državnim jamstvima za gradnju ovih tankera.
Dok su trećemajci tumačili da brodari kod isporuke moraju platiti punu tržišnu cijenu broda, iz “Uljanik plovidbe” kontrirali su kako oni prema ugovoru na primopredaji ne moraju platiti ništa već da mogu otplaćivati brod obročno, kroz narednih deset godina. Podsjetimo, ovaj Sanader – Polančec – Kalmetin “new deal” zamišljen je tako da “3. maj” gradi tankere o vlastitom trošku, s kreditom za koji mu je Vlada izdala jamstva, a da Puljani i Zadrani te brodove plaćaju tek u trenutku isporuke, po cijeni koja tada bude vrijedila na svjetskom tržištu. Bio bi to sjajan posao za škver da se kojim slučajem dogodila obrnuta situacija, pa da je cijena tih tankera narasla za tridesetak posto umjesto što je s nekadašnjih pedesetak i više milijuna pala na 39 milijuna dolara.
Predsjednik Uprave “3. maja” Edi Kučan u jučerašnjem je obraćanju novinarima poručio kako je situacija s “Uljanik plovidbom” oko isplate i primopredaje tankera “Pomer” pred rješenjem. Ako sve bude išlo dogovorenim tijekom “Pomer” bi, nakon više od dva mjeseca “mrtvog veza” u brodogradilištu, konačno trebao isploviti početkom iduće godine. Osim dva nova asfalt tankera za švedski Wisby, “3. maj” je u međuvremenu ugovorio i pet milijuna dolara vrijednu teglenicu za Belgijance, obznanio je Kučan. Na upit o financijskim rezultatima poslovanja, istaknuo je kako je Brodogradilište, kao najveća tvrtka u sklopu Brodograđevne industrije “3. maj”, ostvarilo dobit u poslovanju, no zbog kamatnih opterećenja koje u ovoj godini iznose blizu 190 milijuna kuna konačni rezultat bit će – negativan.