Trenutačni negativni globalni trendovi, kao i na sve djelatnosti, ostavili su traga i na autoškole gdje se smanjuje broj novih polaznika. Potvrdili su to i vlasnici nekoliko zadarskih autoškola, koji navode da je u posljednje dvije godine, od kad su cijene polaganja vozačkog ispita porasle, a gospodarska kriza uzdrmala cjelokupno društvo, vozačka dozvola za mnoge postala luksuz.
Kako navodi Tomislav Gulan, vlasnik autoškole “Zadar”, najveći pad u prometu osjetio se u prvih osam mjeseci prošle godine, kad je bilo čak 70 posto manje kandidata nego u istom razdoblju godinu ranije.
– Upis kandidata je definitivno opao i to najviše početkom prošle godine, da bi se nakon toga osjetio ponovni porast u odazivu. Nakon toga ostvarili smo kontinuitet koji držimo do danas. Mogu reći da, barem što se nas tiče, da imamo oko 40 posto manje posla nego prije dvije godine, kazao je Gulan.
Mahom mladi kandidati
Ipak, napominje Gulan, u cijeloj ovoj priči tješi što je vozačka dozvola postala puka potreba pa ova djelatnost ne može propasti.
S obzirom na to da je važnost posjedovanja vozačke dozvole danas neupitna, Gulan potvrđuje da su među kandidatima mahom mlađe osobe.
– Među kandidatima su u najvećem broju osobe u dobi između 18 i 22 godine, jer i roditeljima i njima samima u interesu je da što prije steknu vozačku dozvolu, pa se, vjerujem, danas odriču nekih drugih stvari da bi si mogli priuštiti upis u autoškolu, kazao je Gulan. Prema njegovim riječima, među kandidatima za nove vozače sve je manje starijih. Ako ih i ima, riječ je najčešće o onima koji zbog prekvalifikacije upisuju profesionalne kategorije vozačkih ispita.
Podsjetimo, naime, da je cijena u svim autoškolama posljednji put porasla 2009. godine i to sukladno Pravilniku o minimalnim izračunskim elementima nastavnog sata u autoškoli. Tako osposobljavanje za vozački ispit u Autoškoli Zadar stoji 6.150 kn s uključenim PDV, a podrazumijeva 30 sati teoretske nastave i 35 sati vožnje.
Gulan također navodi da cijena autoškola jest visoka za današnji prosječni džep, ali ističe da ona iz opravdanih razloga ne može biti manja. Naime, zadnjih su godina troškovi nabave i održavanje voznog parka, cijene goriva, kadrova i ostali troškovi vezani uz postrožene kriterije rada autoškola porasli te jednostavno ne trpe nižu cijenu osposobljavanja.
Visoki troškovi
– Naši troškovi poslovanja su jako veliki jer, primjerice, vozilo za polaganje ispita B kategorije ne smije biti starije od 7 godina, a autobus ne smije biti stariji od 12 godina. Mislim da bi bilo korektnije da se u ovom slučaju gleda tehnička ispravnost vozila, a ne godina prozvodnje, kazao je Gulan, uputivši i na jedan očigledan apsurd u propisima koji rezultira enormnim troškovima.
– U autoškoli moramo imati autobus ne stariji od 12 godina. Kada kupujemo autobus najviše nam se isplati kupiti novi jer će rabljeni brzo dotrajati. Cijene tih vozila su svima poznate. Apsurdno je što s druge strane školski autobusi stari i do 30 godina prevoze na desetke djece, istaknuo je Gulan.
Sličnu je situaciju potvrdio i Leonardo Dražević, stručni voditelj u Autoškoli “AS”, naglasivši da je u posljednjih godinu dana odaziv kandidata i u ovoj autoškoli manji za čak 50 posto.
– Standard građana je znatno oslabio, a to smo i mi osjetili. Kandidata je puno manje, ali ipak i dalje upisuju autoškolu. Imamo s kim raditi, jer vozačka dozvola je danas potreba. Cijena se možda čini visoka, ali ipak, kad se prisjetimo situacije od prije deset godina, vidimo da je vrijednost ostala ista. Primjerice, od 2004. godine je samo gorivo poskupjelo gotovo trostruko. Sve se to reflektira i na cijene našeg rada, kazao je Dražević, naglasivši da i autoškole danas snose velike troškove poput održavanja “mladog” voznog parka, plaćanja stručnog kadra koji mora imati višu ili visoku stručnu spremu, a također je povećan i broj sati vožnje.
Iako najveći broj kandidata vozački ispit uspijeva položiti iz prvog pokušaja, Dražević navodi da se, zbog sve složenije prometne situacije od kandidata traže dodatne vozačke vještine. S obzirom na to da Pravilnik nalaže da oni koji padnu na ispitu obavezno moraju odvoziti još tri dodatna sata, od kojih svaki košta 150 kuna, nije čudo da polaznici daju sve od sebe da bi vozačku vještinu svladali u prvih 35 sati.