Zbog razlike u cijeni koja je otprilike tri puta manja kod nas nego u zapadnoeuropskim državama, sve veći broj stranih državljana popravlja zube u Hrvatskoj. Uštede znaju iznositi čak i do vrtoglavih pet puta manje kada je, primjerice, u pitanju liječenje zubnih kanala. Očekivano, rast dentalnog turizma je neupitan, no još uvijek daleko od svojih mogućnosti. Nacionalna strategija po tom pitanju, kako se izrazio jedan stomatolog, još uvijek je u povojima, pa se za sada strani državljani koji koriste usluge hrvatskih stomatologa na taj korak odlučuju uglavnom po preporuci prijatelja, poznanika ili rodbine.
Organizirani turistički aranžmani u paketu sa zdravstvenim uslugama za sada ne egzistiraju, kao što ne postoji ni neka ozbiljnija akcija Hrvatske turističke zajednice na promidžbi ovog vida turizma. Ipak, neke naznake koje upućuju na skorije promjene po tom pitanju postoje, i u okviru djelovanja turističke zajednice, a i među samim stomatolozima koji već duže vremena razmišljaju kako zajednički prezentirati svoje usluge u inozemstvu.
– Pričali smo mi zadarski stomatolozi da zajedno marketinški nastupimo na inozemnom tržištu, no za sada je sve ostalo na planovima, naglašava zadarski stomatolog Damir Dekorti, koji je uvjeren da bi zajednički PR svakako rezultirao i većim brojem inozemnih pacijenata.
Usmena predaja najbolja
– Kod nas, što se tiče dentalnog turizma, treba proći očito jedan period da se to sve skupa uhoda. Prvenstveno nam nedostaje plan, program što i kako. Sve što se radi je isključivo individualnog predznaka, ističe dr. Dekorti.
Slaže se i njegov kolega doktor stomatologije Mišo Milardović. I u njegovu ordinaciju inozemni pacijenti dolaze isključivo individualno, po preporukama.
– Dolaze pojedinačno iako bih ja bio zadovoljniji da dolaze organizirano, da netko drugi brine o smještaju, i o svim onim drugim pojedinostima njihovog boravka, ističe Milardović.
U njegovu ordinaciju, kako nam je ispričao, strani državljani dolaze još od samog početka njegovog profesionalnog djelovanja. Naglašava kako ne može reći da im se broj u zadnje vrijeme nešto znatnije povećao, već da se prije svega radi o jednom konstantnom prilivu pacijenata, i to u najvećem broju iz Zadru najbližih talijanskih gradova poput Ankone i Riminija.
– Tu su najviše zbog protetike koja je kod njih mnogo skuplja. Jeftiniji smo u prosjeku dva do tri puta i to prije svega zbog cijene našeg rada, a nakon toga i jednim dijelom i zbog cijene samog materijala. Iako i mi radimo s materijalima koji imaju certifikat, moje je mišljenje da oni ipak rade s kvalitetnijim materijalima. Za našeg čovjeka su ti materijali uglavnom preskupi, a očito i za jedan dio njih kada dolaze ovdje kod nas popravljati zube. U svojoj ordinaciji u prosjeku imam oko stotinjak stranih pacijenata koji traže sve, od sanacije sitnih kvarova pa do protetike i svih ostalih usluga koje nudimo. Kako se mi stomatolozi ne smijemo reklamirati, osim onih prvih šest mjeseci po otvaranju ordinacije, kako to zakon dozvoljava, pacijenti mi dolaze po usmenoj predaji za koju uostalom smatram da i je najvažnija kada su u pitanju zdravstvene usluge, dodaje Milardović.
Osvrće se i na činjenicu da kako strani, zapadnoeuropski državljani dolaze u Hrvatsku po stomatološke usluge, isto tako i hrvatski državljani sve više istom svrhom putuju pravac Srbije i Bosne i Hercegovine.
– Da, čuo sam da naši ljudi idu u Srbiju i Bosnu i Hercegovinu stomatolozima. Jeftiniji su otprilike 20 do 30 posto od nas i to isto zbog cijene rada. Kvaliteta usluge je vrlo slična, a i materijali koji se koriste, naglašava Milardović.
Ja sam u početku imao naše ljude iz dijaspore koji su mi najčešće dolazili za vrijeme uskrsnih ili božićnih blagdana, ili, pak, ljetnih odmora. Nakon toga, počeli su mi dolaziti i strani državljani koji su ili već boravili u Zadarskoj županiji ili ciljano dolazili zbog posjeta stomatologu po preporuci svojih prijatelja, porijeklom iz naših krajeva. Sitniji zahvati su uglavnom bili rezervirani za strance koji su dolazili u ordinaciju za vrijeme odmora u Zadru, dok su za one veće radove dolazili ciljano, ističe doktor Damir Dekorti te dodaje da usprkos zavidnom broju stranih pacijenata najveći dio njegovog poslovanja otpada ipak na domaće ljude od kojih zapravo “živi.” Domaći ljudi uglavnom više zimi, a stranci ljeti.
On je mišljenja kako bi, s obzirom da se o Zadru prije svega priča kao o turističkom centru, trebalo poraditi na promociji dentalnog turizma kroz djelovanje turističke zajednice, barem na onaj elementarno informativni način kroz informacije o raspoloživim gradskim stomatolozima na info punktovima.
U njegovu ordinaciju inače dolaze pacijenti svih dobnih skupina, kako nam je ispričao, od male djece do umirovljenika, no većinu čine pojedinci od 20 do 60 godina starosti. Prednjače Talijani, a onda Nijemci, Švicarci, Francuzi, Šveđani te državljani SAD-a.
U planu mu je internet oglašavanje u inozemstvu no smatra da bi to trebalo napraviti skupno.
– Kao što su cijene naših stomatoloških usluga dva do tri puta niže od zapadnoeuropskih, tako su nam i niže cijene oglašavanja. Gledao sam primjerice cijene i oglašavanja i stomatoloških usluga u Londonu i bio šokiran njihovom visinom. Držim da bi stoga jedan sustavni, zajednički nastup i stomatologa i turističke zajednice bio dobar potez, siguran je dr. Dekorti.
Stomatolog koji je probio led na području zadarske županije po pitanju dentalnog turizma je doktor stomatologije Neven Škunca. U svojoj je ordinaciji u Novalji strane državljane počeo liječiti još davne 1984. godine. S vremenom je kompletirao svoju ponudu pa je uz stomatološke usluge počeo nuditi i smještaj, zaokruživši time kompletan turističko-medicinski aranžman. Danas su mu čak osamdeset posto pacijenata strani državljani od kojih jedna trećina odsjeda u njegovim smještajnim kapacitetima.
-Bio sam jedan od pionira dentalnog turizma na ovom području. Počeo sam 1984.godine i od tada gotovo bez prekida radim sa stranim državljanima. Nisam radio samo tijekom rata, kada nije bilo struje. Dolaze mi najčešće Talijani i to najviše iz sjeverne Italije, iz Milana, Torina, Breše, naglašava Škunca.
Kao i spomenute mu kolege, ni dr. Škunca nema neku posebno razrađenu promidžbenu kampanju za svoje usluge, pacijenti mu dolaze uglavnom po usmenoj predaji. Najviše se traži protetika, no nije rijetkost ni da pacijenti popravljaju i one najsitnije kvarove, oslanjajući se na svog “obiteljskog” stomatologa daleko od mjesta stanovanja.