Osam koncesionara nad nekadašnjim privezištima kojima je koncesija istekla ili će isteći za koji mjesec, sastali su se jučer u prostorima HGK – Županijske komore Zadar kako bi iznijeli svoje probleme i usuglasili zajednička stajališta s kojima će izići pred zadarskog župana Stipu Zrilića i ravnatelja Županijske lučke uprave Zadar Marinka Slavića. Također je dogovoreno da će se sastaviti zajednički dopis za Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture gdje će biti iznesene primjedbe i prijedlozi za Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama koji je u donošenju.
Prednost domicilnom stanovništvu
Sastanku su nazočili predstavnici komunalnih društava – “Mulić” iz Sali, “Sabuša” iz Kukljice, “Juština” iz Pakoštana te predstavnici zadruga, odnosno fizičke osobe na koje su glasile koncesije za privezišta – Dado Skočić iz Zapuneta, Ivan Bilaver iz Brgulja, Hrvoje Panjol iz Velog Iža, Veljko Žuvanić iz Premude i Ive Levačić iz Ista.
– Dogovorili smo se da ćemo županu Zriliću i ravnatelju Slaviću poslati izvješće sa sastanka u HGK-u te zatražiti sastanak s njima. Tražimo da Županijska lučka uprava dobiva po kunu za metar dužni brodice koja se privezuje. Ništa više od toga po nama ne drži vodu. Što se tiče Ministarstva mora, tražit ćemo da se u zakon uvrsti odredba da se prilikom određivanja sidrišta ili luke otvorene za javni promet traži mišljenje nadležne jedinice lokalne samouprave te da prilikom davanja upravljanja nad njima prednost ima domicilno stanovništvo. Također, da se po isteku ugovora o gospodarenju sidrištima i lukama ne raspisuju novi natječaji, već da se onima koji uredno podminiruju obveze ti ugovori samo produže, navodi Nives Beneti, direktorica komunalne tvrtke “Mulić” iz Sali.
Svoje zahtjeve koncesionari argumentiraju time što su koncesijska polja koja silom zakona idu pod upravljanje Županijske lučke uprave već uređena te ŽLU prilikom njihova preuzimanja neće imati nikakvih troškova.
Produženje ugovora bez natječaja
Nadalje, i plaće djelatnika te podmirivanje računa ostat će na leđima dosadašnjih koncesionara koji će po novome raditi za ŽLU.
Također, kad je riječ o novim raspisivanjima natječaja, koncesionari upozoravaju da je besmisleno upravljanje nuditi novim subjektima sve dok sadašnji dobro rade. Tim više što se stalno ulaže u uređenje koncesijskih polja pa nema smisla da jedan ulaže, a potom netko drugi besplatno “kupi vrhnje”.
Podsjetimo da aktualni Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama iz 2003. ne poznaje termine privezišta i sportskih luka i on ih svrstava pod luke otvorene za javni promet koje se ne mogu koncesionirati i kojima upravljaju županijske lučke uprave.
Po tom Zakonu Županijskoj lučkoj upravi ide 60 posto ukupnih prihoda od naplate veza i lučke pristojbe, a dosadašnjim koncesionarima 40 posto. Županijska lučka uprava 30 posto svojeg dijela mora uplatiti na račun jedinice lokalne samouprave.
Koncesionari takvu podjelu novca nikako ne podržavaju iz razloga koje smo već spomenuli – oni su uložili u infrastrukturu, uredili koncesijska polja, do vezova doveli ormariće za struju i vodu, uredili sanitarne čvorove, a na njima su i svi troškovi.