Na plantaži Maraske u Vlačinama zasađeno je pola od ukupnog broja registriranih stabala višnje maraške u Hrvatskoj – oko stotinu tisuća maraški. To je ujedno i najveća plantaža monokulture na svim prostorima bivše države. Na površini od 212 hektara zasađena je isključivo maraška i ništa se drugo ne vidi do tamnozelenkastih lisnatih stabala. Najveći problem na tako ogromnoj plantaži nije kako podignuti maraške kako bi dobro rodile, već kako plod – pobrati.
Berba maraški jedan je od najtežih poslova u poljoprivredi. Za jedno stablo potrebna su marljivom beraču četiri sata. Dnevno berač može pobrati samo četiri stabla. Na Vlačinama ih ima oko sto tisuća, a maraške valja pobrati za najviše dva tjedna, nakon toga kvaliteta ploda drastično opada.
– Ove smo godine po prvi put krenuli u berbu strojnim načinom. Nabavili smo pet strojeva koji su kombinacija kombajna, traktora i tresačica, pomoću kojih ćemo većinu ploda pobrati, a samo manje količine ručnim načinom. Osim toga, krenuli smo i u otkup maraški kod kooperanata kojima smo ponudili cijenu od 4,40 kuna po kilogramu, što je za kunu više od prošle godine.
Do Velike Gospe platit ćemo prvu ratu od 1,40 kuna za kilogram, a ostatak do Božića. Već je otkupljeno 140 tona. Dugoročno gledajući, nije nam u interesu ići dampinškim cijenama prema seljacima, već povećati proizvodnju. Kada naša plantaža dođe u puni rod, i mi ćemo se baviti prodajom, osobito izvozom, pa ne želimo rušiti cijenu maraške i obezvrjeđivati je, već je održati na našim prostorima.
Tužno je bilo gledati onu sječu stabala nezadovoljnih kooperanata, jer je to i kulturocid. Tržišno gledajući, kooperanti bi ipak trebali raditi na smanjenju troškova kako bi opstali u industrijskoj proizvodnji maraške. Jedan od načina je da im u budućnosti ponudimo osim otkupa i uslugu strojne berbe čime bi mogli računati na čistu dobit.
Svjesni smo da maraška ovisi dobrim dijelom o nama, ali uvjereni smo da na ovom području ima dobre izglede u budućnosti – kaže Vandri Montabelo, predsjednik Uprave “Maraske”, s kojim smo obišli plantažu, zajedno s Igorom Županićem, direktorom marketinga, i Ivom Dražićem, upraviteljem plantaže.