Ministar Božidar Kalmeta i vrh HŽ-a danas su u Rudinama položili vijenac sa žutim ružama na mjestu izlijetanja nagibnog vlaka. Dvije godine su prošle od najveće željezničke nesreće u Hrvatskoj, a Povjerenstvo HŽ-a, zaduženo za otkrivanje uzroka tragedije – raspalo se.
“Iz dana u dan sve više vodimo računa o sigurnosti…”
“Danas na drugu obljetnicu nesreće u Rudinama došli smo položiti vijenac i odati počast žrtvama, sjetiti se tih dana, mada nama to nikada ne izlazi iz glava. Što se promijenilo? Promijenilo se to da HŽ iz dana u dan sve više vodi računa o sigurnosti, koliko je to moguće, s obzirom na tešku situaciju, da se ovakve stvari ne događaju. Vidjet ćemo što će suđenje donijeti, mislim da ovdje nije bilo pitanje ni pruge, ni stroja, ali ostavimo da to kaže suđenje. Naš zadatak su povećanje sigurnosti i kapaciteta. Nažalost, u prometu se uvijek događaju nesreće”, kazao je Kalmeta prilično samouvjereno. Naš ministar prometa zvuči kao da se nesreća dogodila – onako.
Podsjetili smo ga da Povjerenstvo nikada nije obavilo svoj zadatak i donijelo zaključak o “izvanrednom događaju” u Rudinama. A bili su, inače, po zakonu to dužni (!) napraviti u roku od 40 dana! Nisu, jer se stručnjaci HŽ Infrastrukture (pruga) i Vuče vlakova (stroj) nisu mogli dogovoriti. Jedni su prebacivali odgovornost na druge. Vidimo danas i tko je to dopustio.
“Uprava HŽ-a je jednoglasno dogovorila da se to prepusti istražnim organima”, bio je kratak Kalmeta.
Nastavio je Zlatko Rogožar, predsjednik Uprave HŽ Holdinga. “Povjerenstvo se nije raspalo, već nije završilo posao, prepustili smo to civilnim organima…”, imao je Rogožar potrebu da nas ispravi.
Smisao Povjerenstva pouka za ubuduće, zašto se onda raspalo bez zaključka?
Pitali smo koji je smisao Povjerenstva.
“Smisao je taj da sve što Povjerenstvo utvrdi bude pouka da se ne dogodi u budućnosti…”, pojasnio je Rogožar. Ostalo je nejasno kako onda brinu o poboljšanju sigurnosti kada Povjerenstvo nikada nije donijelo svoj zaključak o nesreći. Kako bi se izbjegla ubuduće.
Čini se kao da se zapravo sve napravilo da se pravi uzroci – sakriju! Vlak smrti se tako još uvijek čuva u Solinu. Nikada nije pregledan! Toliko se u HŽ-u brinu da se ovakve nesreće više ne događaju.
“Vlak je na raspolaganju. Kada organi upute zahtjev, moći će se pregledati”, ne vidi Rogožar nikakav problem. Tvrdi da se čuvanje vlaka ništa posebno ne plaća, već je to regulirano u sklopu redovnih poslova.
HŽ je, tvrdi Rogožar, isplatio gotovo sve odštetne zahtjeve. Do sada su isplatili 6,5 milijuna kuna, u obradi je još jedna odšteta od 425 tisuća kuna.