Obje aktualne domaće telenovele, “Larin izbor” Nove TV i “Ruža vjetrova” RTL-a, svoju radnju smještaju u grad Split, dok se radnja dramske serije “Loza”, koja uskoro počinje na HRT-u, odvija na izmišljenom otoku Kamparu negdje u Dalmaciji.
Čini se da su se domaći scenaristi i redatelji zasitili urbanih sredina i radnji koje se zbivaju u hrvatskoj metropoli, pa su kameru usmjerili prema manjim gradovima i živopisnoj Dalmaciji koja im, smatraju neki, u startu nudi zanimljivije vanjske lokacije i priliku da koketiraju s dijalektima i različitim lokalizmima u sferi teme, radnje i likova.
Dalmacija i Split su u modi, o tome nema spora, a filmski redatelj Dalibor Matanić u svoja dva filma “Kino Lika” i “Ćaća” bavi se specifičnostima i mistikom još jedne filmofilima intrigantne hrvatske regije – Like.
O tome kako objašnjava ovaj trend, upitali smo redatelja Vinka Brešana, koji je svoje filmove smještao u velike i male sredine.
– Redatelji se bave onim što najbolje poznaju, zato me ne čudi da se Matanić u posljednje vrijeme bavi Likom, iz koje je podrijetlom, a da se Ognjen Sviličić često bavi temama Dalmatinske zagore. Uvijek je ljepše raditi u dijalektu, jer se već u jeziku dobije autentična atmosfera, a lijepo je kad se osjeti taj kolorit. Sve je to još efektnije ako snimate komediju, jer dijalekt je dramaturški zanimljiviji, a i glumcima je ljepše glumiti u dijalektu, sve zvuči puno prirodnije – kazao nam je Vinko Brešan, koji kaže da ne prati tržište telenovela jer ne stiže gledati televiziju.
Bitna je priča, ne dijalekt
Splitski redatelj Ognjen Sviličić ne smatra da je dalmatinski ili bilo koji drugi dijalekt sigurna karta gledanosti.
– Dijalekt je vrlo bitan, no po meni je najvažnije da je priča zanimljiva i, što se kaže, “pije vodu”. Kad je riječ o neuspjelim televizijskim i filmskim projektima na standardnom jeziku, nije im, po mojem mišljenju, presudio govor, mislim da su scenariji bili loši. Primjerice, filmovi “Glembajevi” i “Kiklop” na standardnom su jeziku, a riječ je o vrlo uspjelim ostvarenjima – objašnjava Sviličić, koji razloge za slučajnost da je radnja svih triju ovosezonskih TV serija smještena u Dalmaciji vidi u pomodnosti.
Zgodan mladi par s morskom pozadinom razglednica
je aktualnih telenovela, koje su postale
ovosezonski trend
– Mislim da je to sada u modi. Split je u posljednje vrijeme dosta u trendu, u dnevnoj politici i u drugim sferama. Pitam se zašto netko ne snimi dobru osječku seriju. Bilo gdje se može snimiti dobar film ili serija, treba imati dobar projekt – smatra redatelj, koji se u svojim najnovijim radovima značajno odmiče od svojeg dosadašnjeg fokusa na Dalmatinsku zagoru.
– Novu sezonu “Stipe u gostima” baš sam s namjerom fokusirao više na tematiku osobnih odnosa među likovima nego na razlike u mentalitetima koje smo imali u prve dvije sezone. I novi film koji upravo snimam, “Mirni ljudi”, događa se u Novom Zagrebu – najavio nam je Sviličić.
Kako se dogodilo da sve tri spomenute serije budu smještene u Dalmaciji, otkrio nam je na kraju stari redateljski lisac Branko Ivanda.
– Nije to slučajno, već godinama se u različitim produkcijskim kućama o tome razgovaralo, tražio se način da se snimi jedna slavonska, dalmatinska, ali i jedna istarska serija, no uvijek su prepreka bili troškovi. Kad se snima izvan Zagreba, u kojemu je stacionirana cijela televizijska i filmska infrastruktura, manji je profit za producente. Troškovi su veliki, treba platiti dnevnice i smještaj za ekipu od stotinjak ljudi, što znatno poskupljuje projekt – kaže Ivanda objašnjavajući razloge zbog kojih se TV ekipe rijetko odlučuju za snimanja izvan Zagreba.