Plovite li našim plavim Jadranom možete zbilja svašta doživjeti a bogami – i čuti.
Tako bilježimo – evo i s priloženim tonskim zapisom ekskluzivno svjedočanstvo tko se sve zapravo upušta u plovidbu, a da pri tome ne vodi previše računa kako bi to bilo posve sigurno.
Unatoč apelima vrsnih profesionalaca, posljednja tragična događanja nameću ipak neka upozorenja onim nautičarima koji nisu nikako ili su posve slabo savladali pomoračke vještine.
Naime, kako su ovo ipak vremena mobitela, računala te čitave palete raznoraznih drugih elektroničkih pomagala, dakako da su ista našla svoj doseg i korisnu primjenu logično i na plovilima.
Ali samo kao – pomagala! Danas i najobičniji konfekcijski brod u čarteru ima ugrađen GPS sustav satelitske navigacije, auto-pilot, dubinomjer, brzinomjer, VHF & DSC uređaj….a oni bolji i radare, plotere itd.
Pa tako po mišljenju nekih ne trebate više “zuriti” u pomorske karte, kad sve imate na zaslonu GPS-a. Ubacite komponente i u kombinaciji s vašim auto-pilotom možete bezbrižno pijuckati hladno pivo, tu i tamo osmotriti ispred prove i – uživati. Divota jedna. No, sasvim pogrešna teorija.
Oslanjanje samo na elektroničke uređaje, one manje iskusne samo odvraća od realne situacije u plovidbi. Treba li uopće dokazivati da vaš brodić u konačnici ide tamo kamo ste ga – ako ste ga, pravilno usmjerili.
Pritom nikakvog opuštanja nema – ne barem za onoga tko upravlja plovilom. Ipak u praksi se u stanovitim okolnostima znade dogoditi da je “kapetan” ipak malo više gucnuo, da su posada i putnici katkada nemarni, a bogme i nemirni, pa tako primjerice neka od dama tu i tamo nonšalantno prebaci svoj ručnik – ili u još boljoj varijanti gornji dio svoga bikinija, posve slučajno upravo, baš zamislite preko antene GPS-a!
Ta odjeća se mora i sušiti, zar ne? Sad… to što partner dotične dame nakon tog čina “poludi” to mi je donekle i razumljivo, ali to isto vjerujte mi na riječ učini i GPS sa svom elektronikom u sebi!? Čak štoviše on se isti tren “zaledi” i ostaje tako nepomičan.
Pamti on taj trenutak itekako, ali iz sasvim drugih pobuda – gubitka signala sa satelitima! Eee… sad postoje razne kombinacije…ako imate sreću da vam nakon nekog vremena zasvira alarm kao upozorenje da nešto ne štima s “rotom”, onda dobro a ako ne …ajoj, možete doživjeti veoma, veoma stresne situacije. Tu čak i Sveti Ante gubi svoje moći.
Zaključno podvucimo u najkraćem ono što još nitko decidirano nije objavio kao doprinos sigurnijoj plovidbi: AUTO – PILOT kada ga uključite ima slikovito rečeno “ruke” ali ne i oči!
Onaj tko upravlja plovilom naime, mora svejedno itekako pomno promatrati slijed događanja ispred pramca svoga broda, te imati na umu da što je brzina plovidbe veća, isto tako i oprez mora biti adekvatan tomu.
Uzrok svakom sudaru na moru isključivo je ljudski faktor, i to zbog nepažnje, nemara pa i bezobzirnosti. Tomu nažalost svjedočimo ovih žarkih ljetnih dana sve više. Inače ovaj naš nesretni Slovenac – čiji glas se čuje, ipak je spašen samo zahvaljujući drugim nautičarima koji su uočili da se nešto neobično događa.