U novom kampusu Sveučilišta u Zadru obilježen je međunarodni dan pomorstva u Hrvatskoj. Najkvalitetniji dio hrvatskog pomorstva su posade, rekao je kapetan Mario Babić, državni tajnik za more, te je istaknuo kako Hrvatska broji čak 13 300 pomoraca u međunarodnoj plovidbi, a kada se tome pribroje pomorci u nacionalnoj plovidbi ukupno ih je oko 23 000. Državni tajnik Babić istaknuo je kako Hrvatska danas pripada krugu elitnih pomorskih država. Starost brodova u Hrvatskoj je ispod svjetskog prosjeka.
Svjetsko pomorstvo “dotaklo pajole”
– Ipak, svjetsko pomorstvo zahvatila je kriza, brodovi se iznajmljuju po izuzetno niskim cijenama, koje ne mogu pokriti ni troškove goriva, rekao je državni tajnik Babić, koji ipak vjeruje da uskoro slijede bolji dani jer je “svjetsko pomorstvo dotaknulo pajole”.
Jedna od novosti koju je najavio državni tajnik Babić je novi način oporezivanja od 2013. godine, kada će se porez plaćati po tonaži, a ne prema dobiti. Time će se Hrvatska izjednačiti sa zemljama Europske unije. Brodari u nacionalnoj plovidbi mogu očekivati nove potpore, i nakon što Hrvatska uđe u EU, a u skoroj budućnosti gradit će se deset brodova uz potporu Ministarstva mora.
Uskoro 200 stipendija za učenike
– Ove godine uvodi se nova konvencija koja znači više treninga, nove mogućnosti školovanja. Ove godine uveden je alternativni sustav obrazovanja čime je omogučeno da se stariji pomorci obrazuju, pa im je omogučeno da se putem tečajeva na fakultetima steknu najveća zvanja. Broj studenata na fakultetima sve je veći, a to je Hrvatskoj potrebno. U tijeku je natječaj za stipendije za učenike pomorskih škola, bit će dodjeljeno 200 stipendija, čime se potiče pomorce da idu u pomorsku školu i da plove, stipendije neće trebati vraćati, rekao je Babić.
“Piratstvo -zajednički odgovor” ovogodišnja je tema obilježavanja svjetskog dana pomorstva, pa je o tom problemu bilo riječi i na današnjoj svečanosti. Nije to samo pravni problem, već je riječ o političkom problemu kojeg nitko ne rješava, zaključak je s današnje svečanosti. Jedan od razloga leži u činjenicu što su pogođeni pomorci najčešće iz tzv. «marginalnih zemalja» istaknuo je Petar Kragić. Kragić je naveo niz primjera koji pokazuju niz nelogičnosti i složenost vezano za problem pirastva. Tako je, uz ostalo rekao, kako pirati koji bivaju uhvaćeni često pušteni na slobodu.
Somalija nudi smrt od gladi ili učlanjenje u bandu
U Somaliji, uz čiju obalu se najčešće događaju napadi, caruje glad i bezvlašće, pa su napadi na brodove “normalni”. Stanovnici te države praktički se mogu pridružiti bandama ili umrijeti od gladi. S druge strane posade brodova često ne smiju imati na brodu oružje, a nije dopuštena ni oružana pratnja, pa se postavlja pitanje kako se obraniti. Međunarodna zajednica za sada ništa ne poduzima, najviše se odlučuje za humanitarnu pomoć, a odnedavno se izdaju i preporuke o oružanoj pratnji, no to je nešto što je tek tema razgovora.
Kompanije koje bilježe slučajeve piratskih napada kriju podatke o tome i gotovo je nemoguće doći do informacija, istaknuo je Petar Kragić iz Tankerske plovidbe, vrsni poznavatelj pomorskog prava.
Hrvatski pomorci žele oružanu pratnju
88 posto hrvatskih pomoraca podržava oružanu pratnju na brodovima. Hrvatska se priprema za primjenu preporuke Međunarodne pomorske organizacije te se očekuje da će u budućnosti na brodovima ipak biti oružana pratnja.
Predrag Brazzoduro, tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske istaknuo je kako bi problem s piratima mogao postati i veći, ako se nešto hitno ne poduzme, jer su pirati svakim danom sve više pod nadzorom terorista, koji su vrlo organizirani i koji ništa ne prepuštaju slučaju.