Brodovima koji plove pod hrvatskom zastavom od jučer je i službeno omogućen ukrcaj oružane pratnje zaštitarskih tvrtki kako bi se zaštitili od piratskih i oružanih napada u opasnim morima. Izmjene i dopune Zakona o sigurnosnoj zaštiti brodova i luka, kojima se brodarima dopušta oružana pratnja gotove su, a taj je zaključak na svojoj posljednjoj sjednici prihvatila i Vlada.
Time bi se, nakon višegodišnjih upozorenja brodara i pomoraca, konačno trebalo stati na kraj piratskim napadima i otmicama. Kako domaće zaštitarske tvrtke nemaju iskustva na ovakvim poslovima, hrvatski brodari angažirat će strane tvrtke, mahom iz SAD-a i Velike Britanije, gdje je registriran najveći broj ovakvih privatnih sigurnosnih agencija.
Za jednu od njih radi i Igor Duh, zaštitar u oružanoj pratnji brodova u Adenskom zaljevu, uz obalu Somalije, na jednoj od najopasnijih i najrizičnijih pomorskih ruta, koji je jučer u Zadru, na obilježavanju Međunarodnog dana pomorstva, iz prve ruke govorio o potrebi angažiranja profesionalaca.
– Nemojte se zavaravati i podcjenjivati pirate. Oni su vrlo dobro organizirani, imaju svoje obavještajne službe i točno znaju koliko pojedini brod ima članova posade, tereta i zaštitara. Građene zaštite poput žice i šmrkova ništa ne pomažu. Jedini način je oružana pratnja koja neće dopustiti piratima da se uopće približe brodu – kaže Duh, opisujući kako napad izgleda na moru.
– Kad mi piratski skif priđe na 300 metara, a ja vidim da pirati u njemu imaju raketni bacač, imam pravo u njega pucati. Cijela posada ide na sigurno, na mostu ostaje samo zapovjednik broda. Cilj svega je ne dopustiti piratima da se približe brodu – opisuje Igor Duh, koji nije jedini Hrvat zaposlen u stranim oružanim pratnjama.
Kaže kako uz njega radi još dosta Hrvata, branitelja i invalida Domovinskog rata, obučenih specijalaca, koji ne žele javno istupati kako ne bi ostali bez vojnih mirovina.
– Taj posao mogu raditi samo obučeni profesionalci koji imaju iskustvo borbenog djelovanja. Neki zaštitar s porte to ne može. I zato je važno da novi zakon ne dopusti makinacije i da ovaj posao ne dobivaju zaštitarske tvrtke koje nemaju takve ljude. U ovom trenutku u Hrvatskoj to mogu ljudi koji su prošli rat ili misije poput Afganistana – upozorava Duh.
Hrvatska treba osnovati svoju agenciju za zaštitu
Rajko Bačnar, predstavnik International bodyguard association (IBA), međunarodne organizacije za obuku zaštitara, smatra kako bi Hrvatska trebala osnovati vlastitu državnu agenciju za oružanu pratnju brodova.
“Tu agenciju zajedno bi osnovali Ministarstvo mora, Sindikat pomoraca i Udruga brodara. Na taj će se način brže rješavati zakonske regulative i financijska potpora, uz iskustvo pomoraca iz prve ruke. Uz to je potreban nadzorni centar koji će 24 sata dnevno u svakom trenutku znati gdje se nalazi neki hrvatski brod”, kaže Bačnar.
Brodovima koji plove pod hrvatskom zastavom od jučer je i službeno omogućen ukrcaj oružane pratnje zaštitarskih tvrtki kako bi se zaštitili od piratskih i oružanih napada u opasnim morima. Izmjene i dopune Zakona o sigurnosnoj zaštiti brodova i luka, kojima se brodarima dopušta oružana pratnja gotove su, a taj je zaključak na svojoj posljednjoj sjednici prihvatila i Vlada.
Time bi se, nakon višegodišnjih upozorenja brodara i pomoraca, konačno trebalo stati na kraj piratskim napadima i otmicama. Kako domaće zaštitarske tvrtke nemaju iskustva na ovakvim poslovima, hrvatski brodari angažirat će strane tvrtke, mahom iz SAD-a i Velike Britanije, gdje je registriran najveći broj ovakvih privatnih sigurnosnih agencija.
Za jednu od njih radi i Igor Duh, zaštitar u oružanoj pratnji brodova u Adenskom zaljevu, uz obalu Somalije, na jednoj od najopasnijih i najrizičnijih pomorskih ruta, koji je jučer u Zadru, na obilježavanju Međunarodnog dana pomorstva, iz prve ruke govorio o potrebi angažiranja profesionalaca.
– Nemojte se zavaravati i podcjenjivati pirate. Oni su vrlo dobro organizirani, imaju svoje obavještajne službe i točno znaju koliko pojedini brod ima članova posade, tereta i zaštitara. Građene zaštite poput žice i šmrkova ništa ne pomažu. Jedini način je oružana pratnja koja neće dopustiti piratima da se uopće približe brodu – kaže Duh, opisujući kako napad izgleda na moru.
– Kad mi piratski skif priđe na 300 metara, a ja vidim da pirati u njemu imaju raketni bacač, imam pravo u njega pucati. Cijela posada ide na sigurno, na mostu ostaje samo zapovjednik broda. Cilj svega je ne dopustiti piratima da se približe brodu – opisuje Igor Duh, koji nije jedini Hrvat zaposlen u stranim oružanim pratnjama.
Kaže kako uz njega radi još dosta Hrvata, branitelja i invalida Domovinskog rata, obučenih specijalaca, koji ne žele javno istupati kako ne bi ostali bez vojnih mirovina.
– Taj posao mogu raditi samo obučeni profesionalci koji imaju iskustvo borbenog djelovanja. Neki zaštitar s porte to ne može. I zato je važno da novi zakon ne dopusti makinacije i da ovaj posao ne dobivaju zaštitarske tvrtke koje nemaju takve ljude. U ovom trenutku u Hrvatskoj to mogu ljudi koji su prošli rat ili misije poput Afganistana – upozorava Duh.
Hrvatska treba osnovati svoju agenciju za zaštitu
Rajko Bačnar, predstavnik International bodyguard association (IBA), međunarodne organizacije za obuku zaštitara, smatra kako bi Hrvatska trebala osnovati vlastitu državnu agenciju za oružanu pratnju brodova.
“Tu agenciju zajedno bi osnovali Ministarstvo mora, Sindikat pomoraca i Udruga brodara. Na taj će se način brže rješavati zakonske regulative i financijska potpora, uz iskustvo pomoraca iz prve ruke. Uz to je potreban nadzorni centar koji će 24 sata dnevno u svakom trenutku znati gdje se nalazi neki hrvatski brod”, kaže Bačnar.