Zamrznute ulice dalmatinskih gradova, ponajprije Splita u kojem je proteklih nekoliko dana zabilježeno više od 700 lomova građana, nespremnost gradskih službi vijesti su koje u riječi i slici proteklih dana pune naslovnice portala, novina i zauzimaju prva mjesta u udarnim emisijama elektronskih medija.
I dok s jedne strane iz gradova Splitsko-dalmatinske županije stiže kuknjava o nedostatku industrijske soli kojom se posipaju ulice, direktor stonske solane Sveto Pejić kaže da u skladištu ima oko dvije tisuće tona soli namijenjene za posipanje ulica i cesta, ali da ga izuzev iz Kaštela nitko nije zvao. A pred nama je još jedan ledeni vikend s velikom količinom padalina.
‘Svi koji trebaju znati znaju za naše zalihe soli. Osim Dubrovačkih cesta, koje su prije sezone kupile 50 tona soli, nitko drugi se nije javljao. Tek prije nekoliko dana kontaktirali su s nama iz Kaštela, koja su zatražila deset tona soli. Pokušavali smo prijašnjih godina na natječajima HAC-a, ali tamo vladaju jaki lobiji i nelojalna konkurencija koja sol uvozi iz afričkih zemalja.
Davali smo prije nekoliko godina sol i besplatno, samo pod uvjetom da dođu po nju, ali je nisu htjeli uzeti jer je navodno prekrupna i mogla bi oštetiti vozila. Željeli smo isprazniti i obnoviti dotrajalo skladište i zbog toga smo je htjeli pokloniti. Sada je njena cijena oko 900 kuna za tonu. U Splitu se ljudi lome, a nama dvije tisuće tona soli stoji u skladištu.
Ako čelnici dalmatinskih gradova trebaju sol za posipanje ulica, a očito je trebaju jer ljudi padaju i lome se, znaju da je mogu nabaviti u Stonu. Naša sol, za razliku od drugih, trpi temperature do minus 15 stupnjeva, dok sve ostale na tržištu mogu podnijeti maksimalno minus sedam stupnjeva Celzijusevih’, kazao je Pejić.
I dok s jedne strane u Stonu imaju problema s prodajom zaliha, u Ninu i Pagu bilježe i do trideset posto pojačan interes kupaca, a povećanu potražnju ovih dana očekuju od partnera iz Njemačke.
‘S obzirom na snažne zimske uvjete, zadnjih smo dana evidentirali trideset posto veći broj upita od prosjeka za sol za posipanje cesta. Upiti nam stižu iz cijele Hrvatske, primarno Šibensko-kninske, Zadarske, Ličko-senjske i Zagrebačke županije, ali i od naših stalnih kupaca iz inozemstva. Iako imamo veći broj upita iz Hrvatske, količine koje se traže su manje, međutim manji broj zahtjeva iz inozemstva, oko deset posto upita, generira veću potražnju za tom vrstom soli. Posebno očekujemo veću potražnju s drugim zimskim valom koji prognostičari najavljuju, primarno iz Njemačke’, istaknuo je direktor solane u Ninu Damir Oštrić.
Zlatan Koritnik, prvi čovjek paške solane, koja industrijskom soli mahom iz uvoza opskrbljuje Hrvatske autoceste i Zagrebačke ceste, napominje da im je u ovom trenutku najveći problem kako industrijsku sol dostaviti kupcima jer je zbog orkanske bure većina pravaca zatvorena za kamione.
‘Posljednjih nekoliko dana ceste su zbog vremenskih nepogoda bile zatvorene za kamione pa se sol nije mogla dostaviti. Do prije desetak dana zima je bila izuzetno blaga pa se pojačani interes za industrijskom soli javio tek sada. Očekujemo da će u konačnici prodaja industrijske soli biti u prosjeku prijašnjih godina’, zaključio je Koritnik.