Mnogi građani u posljednjih 15-ak dana ostali su neugodno iznenađeni kada su im stigle nove uplatnice s uvećanom cijenom za prošnju struje za novo obračunsko razdoblje, odnosno za sljedećih šest mjeseci. Umjesto najavljenog poskupljenja od 20 posto, nekima je stigla uplatnica s cijenom većom za 22, pa i 23 posto.
Prosječno, a ne fiksno poskupljenje
Uglavnom, je riječ o dvotarifnom modelu potrošnje, kakav ima 62 posto hrvatskih kućanstava. Primjerice, ljetna je rata standardnom kućanstvu koje u prosjeku troši 7.000 kilovatsati na godinu lani bila 400 kuna, a nove uplatnice na iznos od 490 kuna pokazuju da je cijena struje skočila više od najavljenog. Razlog je u tome što se radi o prosječnom, a ne fiksnom poskupljenju. Dakle, najavljenih 20 posto čini tek okviran iznos, a stvarni porast se razlikuje od kućanstva do kućanstva. To znači da je na nekim uplatnicama poskupljenje manje od 20 posto, a neki će korisnici morati plaćati više. Upravo su se oni pobunili ovih dana kada su im stigle nove uplatnice.
U udruzi Zadarski potrošač kažu da dnevno zaprime i nekoliko poziva ogorčenih građana. Oni redom ističu da im u godini poskupljenja nove cijene struje predstavljaju pravi šok.
– HEP je posljednje dvije godine dosta fleksibilan prema potrošačima, kod njih se može i smanjiti račun, jer iznos na uplatnicama uvijek predstavlja pretpostavljenu potrošnju, istaknuo je Zoran Knežević, predsjednik udruge Zadarski potrošač.
Porast od 20 posto odnosi se na prosječno poskupljenje. A to znači da nije jednako za sve korisnike. Nekom će to biti 17 posto, a nekome 23. Na porast iznosa na uplatnicama utjecala su i ranija poskupljenja.
Mnogi potrošači imaju novi plan, a to je štednja. Uz racionalno i smanjeno korištenje električnih potrošača u kućanstvu mnogi će se okrenuti korištenju štednih žarulja i solarnih ploča.
Plaćanje duga u šest rata
– Potrošači su definitivno neugodno iznenađeni, zbog čega nas posljednjih 15-ak dana svakodnevno zovu i pitaju što napraviti. U ovom trenutku možemo im savjetovati ili da traže smanjenje rate za plaćanje električne energije, što će učiniti u roku od 15 dana od primitka uplatnice ili da plate samo ratu za svibanj, a ostale uz povećanje cijene električne energije putem dodatne opće uplatnice s obzirom na to da je riječ o pretpostavljenoj potrošnji ili da plaćaju po postojećim, novim uplatnicama jer je ionako tek na kraju godine vidljiva potrošnja, odnosno preplata, manji ili veći dug. Ako je u pitanju preplata ona će se ionako uračunati u ono nadolazeće razdoblje, iako smo svjesni da danas i kuna više mjesečno potrošačima puno znači, rekao je Knežević.
Osim problema s novim uplatnicama Knežević ističe kako su imali i određenih pritužbi u kojima je HEP našim sugrađanima zbog neplaćanja potrošnje električne energije obustavio isporuku.
– HEP u svojim evidencijama sve prati, dakle potrošnju, plaćanje, koliki je dug određenog potrošača i ostale pojedinosti. S obzirom da građani u posljednje vrijeme pritisnuti raznoraznim poskupljenjima zaista teško spajaju kraj s krajem te teško plaćaju troškove života, HEP im ipak izlazi u susret na način da im omogući plaćanje postojećeg duga podijeljenog na šest rata, istaknuo je Knežević.