“Feral Tribune je u jednom trenutku svog djelovanja bio najbolja novina na svijetu”.
Rečenica je to koju Ivica Đikić, glavni urednik Novosti i bivši Feralovac, izgovara gotovo svaki put kada javno priča o tjedniku u kojem je iskalio zanat, a ponovio ju je i u dokumentarcu Svjetlane Broz “Ogledalo društva u nastajanju”.
Povod za dokumentarni film o Viktoru Ivančiću bila je nagrada za afirmaciju građanske hrabrosti Duško Kondor bivšeg glavnog uredniku Ferala, koju dodjeljuje udruga Gariwo, u kojoj Broz, inače autorica i kontroverznog dokumentarca “Neđo od Ljubuškog” već godinama djeluje.
“Feral tih godina nije bio samo osvježenje na medijskoj sceni, već je donosio i mogućnost da se društvo upozna s akterom”, kazao je u dokumentarcu Stipe Mesić, jedan od njegovih glavnih aktera, govoreći o mračnom razdoblju devedesetih.
“Feral je jedini list koji nije bio ničiji instrument i zato, upotrijebit ću tešku riječ, zahvalan sam herojima iz Feral Tribunea”, dodao je Mesić na tribini održanoj nakon zagrebačke premijere filma u Kinu Grič.
Pogledajte u ogledalo
Važnost Ferala, tumači Ivančić u dokumentarcu, nije bila u tome što je otkrivao bolne istine. Jer su te istine, informacije koje je Feral plasirao, ionako svi znali. Puno važniji je neumoljivo kritički način na koji je Feral pristupao temama poput hrvatskih ratnih zločina; Ivančić to opisuje kao guranje ogledala u lice društva.
“Najteže od svega bilo je suočiti društvo s istinom koju ne želi čuti”, kaže Ivančić, te kao primjer uzima Feralovu reportažu iz Knina, nastalu neposredno nakon Oluje, kojom je dokumentirano pljačkanje srpskih kuća.
“Tjednima je svaki dan iz Splita išao vlak koji je bio pun ljudi s praznim torbama. Čitav dan oni bi provodili u Kninu i okolici, napunili te torbe i vratili se kući. Nije im bio nikakav problem dok su tamo išli čoporativno, ali kad su im se u pojavile fotografije u novinarima, krenulo je zgražanje. Nakon toga smo dugo bili pod zaštitom policije”, govori Ivančić.
“Bolje da je Feral propao, nego da je pristao na kompromise”
Kad se danas osvrće na rad Ferala, Ivančić ističe da je zadovoljan s tih 15 godina, ali mu nije krivo ni zbog gašenja popularnog splitskog tjednika. “Bolje je da se ugasio, nego da je opstao u nekim modificiranim varijantama i pristajao na kompromise”, kaže Ivančić.
Današnjom medijskom scenom osnivač Ferala nije ni najmanje zadovoljan. Na nekim je novim generacijama, kaže Ivančić, da “stvar fundamentalno uruše i postave novinarstvo na nove temelje”. Ipak se, međutim, u njegovim riječima nazire tračak optimizma: “Uvijek će biti onih koji znaju pisati i onih koji će znati čitati to što je napisano”.
Zbog čega više nema Ferala?
Među gostima tribine bio je i norveški veleposlanik u Hrvatskoj Henrik Ofstad, koji je možda i najbolje dijagnosticirao razloge Feralovog gašenja: “Paradoks je što je Feral propao 2008., a ne 1995. godine”.
“Političke cenzure danas više nema, ili je barem nema toliko, ali na snazi je nešto puno opasnije. Mediji ovise o financijskim izvorima. Istovremeno, pokušavaju privući što veći broj čitatelja, što znači da je na snazi autocenzura. Novinari pišu o stvarima za koje misle da ih čitatelji žele čitati. Da nije to možda pravi razlog zbog kojeg Feral više ne postoji?”, pita se Ofstad.