China National Corporation For Overseas Economic Coopoeration – CCOEC – želi ulagati u daljnji razvoj Tvornice željezničkih vozila Gredelj, investirati u nove tehnologije, ali preko Gredelja planira sudjelovati i u modernizaciji željeznice u Hrvatskoj. To su razlozi zbog koji je ta kineska nacionalna korporacija pokazala zanimanje za Gredelj u stečaju, a koje nam je prenio njegov stečajni upravitelj Pero Hrkać.
On za CCOEC kaže da je preozbiljna svjetska korporacija s ozbiljnim potencijalima koja ima velike projekte u željezničkoj infrastrukturi, proizvodnji lokomotiva, energetici, kemijskoj industriji…
– Njihove sam predstavnike, na čelu s predsjednikom Ma Zhivuom, primio u srijedu, predstavio sam im mogućnosti Gredelja, zajedno smo obišli proizvodne hale, a Kinezi su iskazali veliko zanimanje za kupnju Gredelja – kaže Hrkać. Dodao je da to nije bio prvi kontakt Kineza i njihovih poslovnih partnera iz Estonije s Gredeljem jer su oni pokazali interes za tu posrnulu tvornicu i na početku stečaja o čemu su vodili razgovore, a nakon toga uputili i pismo namjere da kupe tvornicu.
Hrkaću je dokaz da Kinezi misle ozbiljno i to što su nakon obilaska tvorničkih hala u zagrebačkom Vukomercu na odlasku mu rekli: Vidimo se!
Kinezi bi, potvrdio nam je Hrkać, kupili cijeli Gredelj u kojem trenutačno radi otprilike 1000 ljudi. Kako se očekuje da će dio te tvrtke koji se bavi održavanjem vagona kupiti HŽ Putnički prijevoz, u Gredelju bi, ako ga preuzme CCOEC, ostalo raditi 800 ljudi. No Kinezi nisu jedini zainteresirani za Gredelj. U igri su i dvije američke tvrtke koje su također iskazale interes za kupnju, ali samo dijela pogona te tvornice.
Tako National Railway Equipment Company (NREC) želi kupiti samo pogon Lokomotiva u kojem bi radilo otprilike 300 radnika. NREC je dugogodišnji poslovni partner Gredelja s kojim trenutačno ima ugovore za obnovu 20 okvira za lokomotive, ukupno vrijedne 20 milijuna dolara, a što znači posao za 300 Gredeljevih radnika do kraja 2013. godine. Gredelj želi kupiti i američki Electro-Motive Diesel (EMD) koji je u vlasništvu tvrtke Progress Rail Manufactoring Corporation, a koji također ima trenutačno s tom tvornicom ugovoren posao proizvodnje 104 okvira postolja za lokomotive. Vrijednost je tog posla je milijuna kuna. EMD također želi kupiti samo dio Gredelja – pogon Lokomotiva. Tako će se za tvrtku koja je doživjela slom i u kojoj je samo u jednom danu podijeljeno 480 otkaza, dok je 970 radnika dobilo ugovore o radu na samo mjesec dana, boriti tvrtke iz Kine i SAD-a, zemalja koje se bore za prevlast u svjetskoj ekonomiji. Iako je kineska ponuda primamljivija s obzirom na to da bi CCOEC preuzeo cijeli Gredelj i zadržao više radnika od Amerikanaca, tko će dobiti prednost pri kupnji tek će odlučiti skupština vjerovnika Gredelja zakazana za 12. prosinca.
Odluka na vjerovnicima
Hrkać kaže da će vjerovnicima predložiti modalitet unovčenja Gredelja, a to znači hoće li se ići na prodaju cjeline ili dijelova. Konačnu odluku donijet će vjerovnici, a među njima je najveći vjerovnik Zagrebačka banka. Hrkać procjenjuje da bi se od prodaje cijelog Gredelja moglo dobiti otprilike 200 milijuna eura. Dodaje i da Gredelj duguje oko 170 milijuna eura. Moguća razlika od prodajne cijene i dugova od trideset milijuna eura pripala bi vlasniku tvornice, a to je HŽ Putnički prijevoz.