Nismo protiv telefonske prodaje ako je razumna i korektna, no praksa je pokazala da u velikom broju slučajeva počinje s prekršajem zavaravanja kupaca, a završava s kaznenim djelom prijevare, kaže Nela Kovačević, voditeljica splitskog savjetovališta Saveza udruga za zaštitu potrošača. Nakon priče o prijevari s parfemima, Večernjakovu se Potrošaču, naime, gotovo svakodnevno javljaju građani koji su nasjeli na prijevare sa “skupocjenim” parfemima, energetskim narukvicama, cosmodiskovima, električnim četkicama za zube…
Telefonom im se nude gratis, kao dobitak na nagradnoj igri ili u promidžbene svrhe, a oni samo moraju platiti dostavu 100 i više kuna. Ili im naknadno pošalju uplatnicu pa obračunavaju i zatezne kamate!?
Splitskoj su se udruzi žalili i na tzv. čarobne kugle za pranje rublja – za kakve je već na poticaj potrošačkih udruga u Sloveniji ili SAD-u i analizom dokazano je da postižu efekt običnog kamena. Umjesto naručenih knjiga i atlasa neki su dobivali samo po nekoliko stranica, a kad su ih odbili platiti, stizale su im i prijetnje ovrhom. Neki teleoperateri pak, što su u Splitu prijavili i HAKOM-u, telefonski na području Dalmatinske zagore nude internetske usluge, mahom starijim domaćinstvima koja nemaju ni računala, obećavajući im “besplatni” novi fiksni telefon. Na kraju im stižu samo visoki računi za uslugu koja nije realizirana i nisu je konzumirali.
Poštujte zakon
– Mora biti fer-playa i mora se poštovati zakon – naglašava N. Kovačević te ističe da prema Zakonu o zaštiti potrošača nakon svake telefonske narudžbe, i prije nego proizvod stigne na kućnu adresu, kupac mora dobiti pismenu obavijest o proizvodu, što je i od koga naručio, po kojoj cijeni, pravu adresu pošiljatelja, djelatnost, OIB… te o roku raskida ugovora. U slučaju da je nije ni primio – roka za raskid ugovora ni nema.
U Državnom inspektoratu kažu da su njihovi inspektori već zabranili rad nekoliko trgovačkih društava s nepoštenom poslovnom praksom zavaravanja potrošača navodeći ih na odluku o kupnji. Uglavnom je bila riječ o “kuglama za pranje rublja”. Pozivaju sve s konkretnim slučajevima da im se jave kako bi obavili inspekcijski nadzor i poduzeli zakonom propisane mjere radi zaštite potrošača.
Što kad vas zavaravanjem natjeraju na kupnju
1. Nedostatak informacije o vrijednosti proizvoda s naglaskom na dar, potrošača navode da donese odluku o poslu koju inače ne bi donio, tvrdi se u Zakonu o zaštiti potrošača. Tako je i u slučaju parfema, za koje se mora platiti “samo” dostava jer je riječ i o nepoštenoj poslovnoj praksi koja se smatra zavaravajućom.
2. Darovi koji se dijele u obliku promidžbenog dara tvrtke moraju biti besplatni, bez ikakve naknade.
3. Ako ste naručili proizvod telefonom, trgovac vam je o tome dužan dostaviti pisanu obavijest, koja u slučaju da je dio ugovora, mora biti posebno istaknuta i napisana.
4. Ugovor jednostrano možete raskinuti u roku od 14 dana, a ako niste dobili pisanu obavijest, to možete učiniti bilo kada.
5. Obavijest mora sadržavati ime, tvrtku ili naziv trgovca, adresu, datum slanja obavijesti, podatke potrebne radi identifikacije ugovora, predmet ugovora i njegovu cijenu, način raskida te rok za raskid ugovora.