Od 1. srpnja 2013. godine hrvatskim bi državljanima ipak trebao biti olakšan prelazak državne granice prema Sloveniji, iako danom ulaska u Europsku uniju Hrvatska neće automatski pristupiti i tzv. schengenskom režimu, europskom prostoru slobodnog kretanja. Ulazak u Schengen, odnosno potpuno ukidanje graničnih kontrola, uslijedit će tek nekoliko godina kasnije, ali policija, kako doznajemo, želi građanima osigurati da već od polovice sljedeće godine brže i jednostavnije putuju prema zapadu. Jedno od izglednih rješenja je tzv. one-stop kontrola koja podrazumijeva samo jedno zaustavljanje putnika i vozila.
Ulaskom u EU na granicama prema drugim članicama Unije bit će praktički sasvim ukinuta carinska kontrola, no granična policija i dalje će postojati. Međutim, umjesto da se putnici i vozila zaustavljaju najprije na hrvatskoj strani, pa stotinjak metara dalje na slovenskoj, plan je da se granični prijelazi spoje. To znači da bi putnik i automobil stali na jednoj točki na kojoj bi istovremeno prošli kontrolu i hrvatske i slovenske policije. Zato bi se granični izlaz s hrvatske strane »pripojio« slovenskom, a slovenski izlaz hrvatskom. Kontrola bi bila brža, a prijelazi protočniji. U planu za uspostavu one-stop kontrole zasad su prijelazi Bregana, Macelj i Rupa.
Hrvatska se policija i na druge načine priprema za ulazak Hrvatske u EU, a jedan od najvažnijih je popunjavanje mjesta u graničnoj policiji. Zapošljavanje dodatnih graničnih policajaca zadaća je koju je Hrvatskoj postavila i Europska komisija. Kako doznajemo, taj će zadatak biti do kraja ispunjen krajem ovoga tjedna kada će na granicu biti raspoređeno još dvjestotinjak policajaca. Ukupno ih je ove godine zaposleno i obučeno 414, a najveći dio njih poslan je na buduću vanjsku granicu EU-a, odnosno na granicu prema zemljama ne-članicama Unije. Zapošljavanje i devet mjeseci obuke dodatnih »graničara« stajalo je ove godine četrdesetak milijuna kuna. No, time posao nije gotov.
Još treba riješiti problem njihovog smještaja na pojedinim lokacijama, pa će se uređivati novi stacionari, a moguće je da se dio njih financira novcem EU-a. Kao članica, Hrvatska će imati na raspolaganju sredstva namijenjena pripremi države za provedbu schengenske pravne stečevine. U 2013. godini riječ je o 40 milijuna eura. Plan je da se tim novcem sufinancira izgradnja tranzitnih prihvatnih centara Trilj i Tovarnik te izgradi ili uredi nekoliko graničnih policijskih postaja.