Poznati zadarski kolekcionar i restaurator starih motocikala Velimir Subić (51) ovih je dana izdao kalendar za 2013. godinu. Na njemu su osvanule fotografije unikatnih primjeraka starih motocikala, od kojih su neki jedinstveni takve vrste, ne samo u Hrvatskoj nego, i u Europi.
Subićeva ljubav prema starim motociklima počinje od djetinjstva, ali je prvi motocikl, Horex Reginu, složio još 1981. godine.
Japanski “youngtimeri”
– Bilo je to 1980-ih kada su vladali superbrzi japanski “youngtimeri”, a ne “oldtimeri” pa sam se tek krajem 1980-ih vratio prvoj ljubavi Regini. Zadnjih dvadesetak godina skupio sam deset Regina s devet različitih, ali originalnih glava motora, trinaest različitih kućišta, s puno različitih detalja, ali sve originalnih dijelova za Horex Reginu. Proces nabavke je skoro isto tako zanimljiv kao i sklapanje i restauracija. Pomoglo mi je proučavanje literature koju nabavljam izvana, pa sam uspio skupiti više od dvije tisuće stranica originalne dokumentacije o tom motociklu, rekao je zadarski motokolekcionar.
Subić svake godine posjećuje njemačku Weteramu u Mannheimu gdje nabavlja potrebne dijelove za svoju kolekciju Horexa. Zanimljivo je, kaže Subić, kako je početkom pedesetih godina prošlog stoljeća Njemačka isporukom motocikala bivšoj državi, dijelom isplatila ratnu odštetu. Tako je određeni broj “kraljica” (regina, op. a.) završio u Vojnoj policiji JNA, točnije u Titovoj gardi.
– Moj cilj je posložiti ukupno 10 različitih Regina koliko ih posjedujem. To nije nimalo jednostavno jer u obzir dolaze samo originali, bez restauratorske “kemije” koju u ovom poslu ne priznam. Većinu potrebnih dijelova i opreme sam već pripremio, ali pretpostavljam da će mi za taj pothvat biti potrebno još 3-4 godine. Slažem i kolekciju Moto Guzzija model Galletto. Zanimljivo je da ih je proizvedeno svega u pet različitih inačica koje sam sve uspio nabaviti, dodao je Velimir Subić.
Kako je tehnički zanimljivo bilo 20. stoljeće
Osim Horexa i Moto Guzzija, Subić u svojoj kolekciji posjeduje i druge modele motocikala za koje se nada da će jednog dana posložiti i prezentirati javnosti. Uz to, Subić je poznat i kao kolekcionar izvanbrodskih motora, starih penti te dodaje kako je njegova ljubav prema oldtimerima zapravo njegov doprinos tehničkoj kulturi. Najbitnije je, kaže na kraju Subić, da novi naraštaji na jedan način doznaju kako je tehnički zanimljivo bilo 20. stoljeće.