Ministar zaštite okoliša Mihael Zmajlović zadnjih je dana prošle godine potpisao okolišnu dozvolu za gradnju aerodroma kod Stankovaca. Zahvat je ocijenjen prihvatljivim za okoliš i ekološku mrežu uz primjenu mjera zaštite okoliša.
Na taj je način projekt tvrtke Aerodrom Stankovci došao do ključnog preduvjeta za ishođenje lokacijske dozvole i dogovore s investitorima za početak gradnje ove nove zračne luke u Dalmaciji. Obuhvat aerodroma je na 100 hektara terena između Banjevaca i Stankovaca, riječ je o aerodromu kategorije B3 po međunarodnim standardima predviđen za avione tipa cessna citation III, poletno-sletne staze duge 1400, a široke 30 metara, te rulne staze i stajanke ukupne površine 40 tisuća četvornih metara. Ovaj sportski aerodrom će biti otvoren samo za danjeg svjetla s tim da je maksimalna dozvoljena bočna komponenta vjetra 24 kilometra na sat, a predviđeno je do 6000 letova godišnje.
Sudar aviona i ptica
Izdavanje okolišne dozvole znači da su odbačene sve primjedbe koje su za vrijeme javne rasprave upućene zbog lokacije novog aerodroma kod Stankovaca, utjecaja buke, navodnog ugrožavanja Vranskog jezera i izvorišta Biba, a pogotovo opasnosti od ptica iz tamošnjeg ornitološkog rezervata. Primjedbe su uputili Zdravko Belušić, Bartul Kartelo, JU Park prirode Vransko jezero, Udruga za promicanje ekološke proizvodnje Eko Zadar, Udruga za biološka istraživanja BIOM i Zelena akcija.
Za potencijalno ugrožavanje vodocrpilišta Biba konstatirano je kako za to izvorište nema ustanovljene sanitarne zone koja je u postupku donošenja. Predviđeni zahvat je izvan zona sanitarne zaštite, a sam aerodrom u svom radu ne ispušta onečišćene vode. Budući da su predviđeni samo dnevni letovi, nema opasnosti od noćne buke, a inače je predviđena u dopuštenim granicama. Povjerenstvo koje je ocjenjivalo primjedbe najviše je pažnje posvetilo odgovoru na opasnosti od ptica, budući da na Vransko jezero slijeće oko 140 vrsta ptica tijekom sezone selidbi.
Aerodrom Stankovci je izvan granica zaštićenog područja oko Vranskog jezera, a zbog karateristika letova aviona, sudari su eventualno mogući samo u zoni u kojoj se inače koriste plašila za ptice. Osim toga za Zračnu luku Zadar je naznačena zona čekanja (holding) neposredno iznad Kakme, dakle dijelom iznad samog Vranskog jezera pa to ne onemogućava normalan rad ove puno veće zračne luke.
Značajno je pritom da je prema službenoj statistici praćenja sudara ptica i zrakoplova u zadarskoj regiji i oko Vranskog jezera zabilježen samo jedan sudar putničkog zrakoplova s pticom, bez posljedica za avion. A u praksi gotovo da nema slučaja sudara ptica s manjim zrakoplovima kakve su cessne koje će slijetati u Stankovce.
Preuzimanje terena
– Sad nakon prihvaćanja studije utjecaja na okoliš investitor podnosi zahtjev za lokacijsku dozvolu, a Općina Stankovci konačno može pokrenuti pitanje preuzimanja terena. Tih sto hektara je u državnom vlasništvu, a procedura je ista kao za svaku poslovnu zonu, pa očekujemo da će to brzo biti gotovo i da bi investicija mogla biti pokrenuta već ove godine – kaže načelnik Željko Baradić.
Pokretač cijelog projekta je umirovljeni pilot, sada poduzetnik Josip Crnčević koji oko aerodroma planira još puno toga.
Osim hangara za smještaj stotinjak malih zrakoplova bogataša sa sjevera Europe, želi graditi hotel, kasino, pa i dom umirovljenika. Zatim širiti ponudu s rekreacijom na Vranskom jezeru, Kornatima, ponudom autohtonih jela… Kaže da je dosad u projekte uložio oko četiri milijuna kuna, te da se ne boji da neće naći investitore. Samo prva faza će koštati oko 20 milijuna eura.