Krajem veljače marine počinju s temeljitijim pripremama za nadolazeću nautičku sezonu, koja u nautičkom turizmu traje od ožujka pa skoro do studenoga.
Zbog ovako duge sezone većina marina je u stalnom “stanju pripravnosti”, odnosno kažu da im sezona traje cijelu godinu, tijekom zime rade servise brodova i booking, dok tijekom ostalih mjeseci rade tekuće poslove vezane uz prijam brodova, najam vezova i slično.
Hrvatska zastava, strani vlasnik
– S obzirom na krizu moram reći da smo jako zadovoljni prošlom sezonom, a očekujemo da će i ova sezona biti na razini prošlogodišnje. Inače, naša marina je puna, mi smo sve vezove već ugovorili, rekla je Branka Storeli, rukovoditeljica prodaje i marketinga Marine Kornati u Biograda na Moru. Dodala je da kod njih sezona traje praktično 12 mjeseci jer trenutačno sređuju dokumentaciju, imaju korespodenciju s vlasnicima brodova i charter-službama, a svakodnevno u marinu dolaze gosti, odnosno vlasnici brodova koji obilaze brodove.
– U našoj marini ima oko 750 brodova, od čega tristotinjak u čarteru. I oni imaju jako dobar buking i mislim da će i njihova sezona biti dobra kao i prošla, rekla je Storeli.
Dodala je da je glavna novost da će ove godine, odnosno do 31. svibnja, zbog ulaska Hrvatske u Europsku uniju, prilikom puštanja u slobodan promet plovila, koja se nalaze u privremenom uvozu u Hrvatskoj, obračunavati PDV po stopi od 5%, umjesto uobičajenih 25%. Kako bi se plovilo pustilo u slobodan promet u Hrvatskoj potrebno ga je upisati u hrvatske registre i staviti ga pod hrvatsku zastavu. Naime, sva plovila ocarinjena u Hrvatskoj prije njenog pristupanja postaju domaća roba, odnosno roba Zajednice (EU goods) od dana pristupanja Hrvatske EU.
– Zbog ove odluke Ministarstva turizma trenutačno mnogo stranaca prebacuje plovila na hrvatsku zastavu tako da očekujemo da će ovo ljeto na Jadranu biti mnoga plovila pod hrvatskom zastavom, ali sa stranim vlasnicima, rekla je Storeli.
Marine su danas najbolji posao
I u marini Preko zadovoljni su najavama za ovu sezonu jer je marina puna cijelu godinu, a tijekom ljeta prazne vezove pune tranzitnim plovilima.
– Smatram da su marine danas najbolji posao jer su uglavnom vezane za strani kapital pa nemamo problema s plaćanjem, rekao je Alan Smojver, voditelj marine Preko. Dodao je da trenutačno uređuju marinu i pripremaju se za nadolazeću sezonu.
Što se tiče stavljanja stranih plovila pod hrvatsku zastavu smatra da je zakon donesen na brzinu i da nije definirao sve situacije koje su moguće u tom procesu. Istaknuo je primjer broda koji imaju u marini, a koji je sagrađen 1929. godine, a vlasnik mora dokazati da je porez plaćen u EU. Stranci koji žele prebaciti brod pod hrvatsku zastavu moraju zvati na nekoliko adresa kako bi dobili sve informacije, a s obzirom na broj izvora informacija nastao je šum, što zbunjuje vlasnike brodova. Bez obzira na trenutačnu situaciju, niti jedan vlasnik nije odlučio napustiti njihovu marinu.