“Do nas je stigla informacija da se iz trgovačkih lanaca na europskom tržištu povlače proizvodi radi potencijalnog udjela konjetine umjesto junetine. Reagirali smo jer se radi o robnim markama trgovačkih lanaca koji su prisutni i u Hrvatskoj. Organizirali smo uzimanje uzoraka u velikom broju trgovačkih lanaca. Riječ je o potencijalno sumnjivim proizvodima. Ne znamo što će analize pokazati, čekamo rezultate DNK pretraga Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo”, kazala je Vrbanić u intervjuu za Jutarnji list.
Na pitanje jesu li podaci koje sada možemo naći na deklaracijama prehrambenih proizvoda dovoljni da se potrošač kvalitetno informira o onome što kupuje, Vrbanić je odgovorila:
Ne možemo provjeriti jesu li navodi na deklaraciji istiniti!
“Mi u Hrvatskoj imamo jedan drugi problem, a to je što, nažalost, nemamo dovoljne uvjete da provjerimo jesu li natpisi na deklaracijama točni ili ne. Često podatak koji je na deklaraciji nismo u mogućnosti provjeriti, vidite da se i sada neke analize obavljaju u inozemstvu. To je čak i veći problem, jer podataka na deklaracijama, naročito kada je hrana u pitanju, ima dovoljno. Moraju biti navedeni sastojci, aditivi, točno je navedeno što potrošaču mora prvo upasti u oči i slično. Ako navedete da se neki sastojak nalazi u hrani, morate deklarirati i njegovu količinu”.
Na pitanje krše li propise koje nadzire Državni inspektorat češće veliki trgovački lanci ili mali trgovci, Vrbanić je odgovorila prilično opširno.
“Zapravo, nema razlike, osim kada su u pitanju robne marke pojedinih trgovačkih lanaca. Te su marke, u odnosu na proizvođačke marke pojedinih proizvoda, u pravilu povoljnije, jeftinije. Bitno je da zadovoljavaju sigurnosne zahtjeve i da su sastojci deklarirani, a radi li se o proizvodu u velikom trgovačkom lancu ili kod malog trgovca, potpuno je svejedno. Čak bih mogla reći da je u velikim trgovačkim lancima sustav pod većom kontrolom, jer da toga nema, ni vlasnici ne bi mogli kontrolirati svoje poslovanje. No, uvijek i svugdje su moguće pogreške. Kvaliteta je dodana vrijednost proizvoda. Ako kupac želi čokoladu sa 70 posto kakaa, jasno je da je ta čokolada skuplja od neke s manje kakaovca. Osobno ne bih ušla u neke trgovačke lance, ali to je moja subjektivna procjena na koju imam pravo. Ti lanci su ipak puni kupaca”, kazala je Vrbanić, ne otkrivši na koje trgovačke lance konkretno misli.