Zbog velike nezaposlenosti i sve slabije kupovne moći onih koji imaju posao, brojni trgovci prisiljeni su staviti ključ u bravu svojih dućana. To svjedoče plakati o rasprodajama izvan sezone i ispražnjeni poslovni prostori u središtu Zagreba i u trgovačkim centrima.
Dok su ranije svoja vrata zatvarali butici i manje trgovine, kriza je sad sustigla i poznate svjetske brendove od kojih su neki odlučili napustiti Hrvatsku. Na naš upit je li razlog prestanku poslovanja gubitak franšize ili nesiplativost i negativni rezultati poslovanja, svi redom odbili su govoriti o toj temi. No, ispražnjeni prostori i veliki natpisi o rasprodajama potvrđuju zatvaranje dućana u kojima su se donedavno prodavala odjeća i obuća poznatih svjetskih brendova.
“Odlazak Prenatala, europskog lanaca specijaliziranog za distribuciju proizvoda za djecu i trudnice, gotova je stvar, a sigurno je da odlazi i Salsa Jeans”, kaže Željko Jeger, predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima.
Prema njegovim saznanjima, iz Hrvatske je otišao Fox, popularni brend odjeće za mlade, te Okaidi, poznata francuska dječja modna marka. Dodaje da je pitanje kada će ključ u bravu staviti jedan lanac sportske opreme, koji je već napustio Sloveniju. Jeger podsjeća da su prošle godine zatvorene trgovine sportskom odjećom i obućom Champion.
Malo tržište i slaba kupovna moć
“Konstantno pada promet, a kod svjetskih brandova nije kao kod nas. Čim je gubitak takav da nemaju više smisla biti u Hrvatskoj, kod njih nema diskusije. Tržište je malo, kupovna moć stanovništava slaba, a konkurencija velika”, komentira Jeger.
U teškim vremenima za trgovce svima ipak ima nije crno. Jeger ocjenjuje da profitiraju lanci nižeg cjenovnog razreda poput H&M-a, C&A i New Yorkera. Kaže da u prvom redu odlazak nekih brandova na ruku ide švedskom modnom lancu koji je jako popularan u Hrvatskoj.
Statistički podaci o padu potrošnje u trgovačkim centrima ne postoje, a Jeger ocjenjuje da je u odnosu na 2011. promet u 2012. prosječno pao od 10 do 15 posto.
“Kozmetika je jako ugrožena, u toj branši je ogromna konkurencija. Podsjetimo, nakon gotovo pet godina poslovanja prošlo je ljeto iz Hrvatske otišao kozmetički lanac Sephora koji je imao trgovinu u Avenue Mallu i Arena centru.
Jeger kaže da pad prometa bilježe i trgovine koje prodaju odjeću i obuću, zbog slabljenja kupovne moći, ali i zbog velike konkurencije.
“Jedni odlaze, a dolaze drugi, u pravili uvijek gori”, kaže Jeger.
Stiže nova konkurencija
Što trgovcima donosi ulazak u EU? Jeger kaže da je pozitivna stvar što ulaskom Hrvatske u Uniju trgovci neće plaćati duple poreze, a PDV će se naplaćivati po ostvarenoj prodaji. Ono što trgovce ne veseli je dolazak nove konkurencije. Sigurno je da će doći novi strani lanci, koji su čekali da naša zemlja postane članicom EU-a.
S obzirom na sve navedeno, Jeger procjenjuje da će u razdoblju od 5 do 7 godina s ulica i iz trgovačkih centara potpuno nestati mali trgovački lanci, baš kako se to već dogodilo na Zapadu.