Na osnovu upita koji je na nekoliko adresa jedne državne i županijskih javnih tvrtki ovog tjedna uputila potpredsjednica šibenskog SDP-a Anita Jakšić, a o financijskim odnosima koje su te tvrtke i ustanove imale sa Šibenskim tjednikom, njegovim nakladnikom Šibenik mediom d.o.o., te partnerskom tvrtkom Kocka d.o.o., legitimno se zapitati – što je toliko zanimljivo oko Šibenskog tjednika da se jedna ozbiljna stranka, stranka na vlasti u Šibeniku, počela raspitivati o njegovim financijama? Ako je SDP interesiralo bilo što o poslovanju Šibenskog tjednika zašto nisu iz te stranke kontaktirali redakciju? Da su nas pitali, bili bismo im, kao što ćemo to transparentno i jasno napraviti u nastavku teksta, otkrili sve o odnosima koji su im bili zanimljivi. Na početku, kako ne bi bilo spora valja pojasniti kako Šibenik media d.o.o. i partnerska tvrtka Kocka d.o.o. zapošljavaju 19 ljudi, većinom mladih. Te dvije tvrtke izdaju Šibenski tjednik, najmanji mjesečnik na svijetu IŠ, te uređuju www.sibenskiportal.hr.
DA SU PITALI ODGOVORILI BISMO
Budući da je SDP dopis poslao Croatia osiguranju – filijali Šibenik, Općoj Bolnici Šibenik, Županijskoj lučkoj upravi, Domu za starije i nemoćne, Županijskoj upravi za ceste, Cestama Šibenik, Zavodu za hitnu medicinu, te Nacionalnom parku Kornati, u ovom ćemo broju, iako to kao privatni nakladnik nismo dužni, objaviti tablicu s prihodima koje smo ostvarili od ranije navedenih tvrtki.
Da je SDP svoj dopis uputio Šibenskom tjedniku, dobili bi jednak ovakav odgovor. Šibenski tjednik ne skriva ništa. Naše su financije transparentne i dostupne.
Šibenik media je lokalna medijska tvrtka koja, poput svih ostalih lokalnih medijskih tvrtki u županiji, Hrvatskoj i svijetu, u najvećoj mjeri financira preko privatnih oglašivača. Manjim dijelom, istina, u financijama Šibenskog tjednika participiraju i javne tvrtke. No, tako funkcioniraju baš svi šibenski, te hrvatski i svjetski mediji.
ZAŠTO JE SAMO TJEDNIK NA TAPETU
Šibenski tjednik po tome nije nikakva iznimka. Zbog čega je onda SDP-u problem postao samo Šibenski tjednik? Zašto se nisu raspitali o prihodima koje svi šibenski mediji ostvaruju od javnih tvrtki? I, na koncu, zašto SDP koji u koaliciji s HNS-om vlada Šibenikom, građanima nije predočio informacije o tome koliko je Grad Šibenik, po bilo kojoj stavci, isplatio novca svim medijskim kućama tijekom 2012. i 2013. godine? Da je šibenski SDP učinio to prije no što je poslao upite, tada bi njihov upit možda i mogao biti opravdan. Ovako, može se protumačiti jedino kao pokušaj političkog pritiska na medij, lokalni medij i na 19 mladih ljudi koji iza tog medija stoje. Vlasti koje ne dopuštaju slobodu govora jer se na taj način šire istine koje su im teret, rade potpuno istu stvar kao dijete koje zatvori oči da ga nitko ne bi vidio.
Joško Živković, direktor Šibenskog tjednika: Vrijeme je da pustite mlade da rade!
Šibenski tjednik oduvijek je kritičan. Bio je kritičan i prema bivšim vlastima. Na naslovnici smo imali bivšu gradonačelnicu Nedu Klarić, te probleme u NK Šibeniku i o tome smo pisali prvi, pa se ovakve stvari nisu događale. Zato sam uvjeren kako je ovo poruka koja bi trebala prestrašiti novinare Šibenskog tjednika, ali i sve ostale građane grada Šibenika i naše županije. Kao mlad čovjek koji je okupio mlade, obrazovane ljude, koji nisu napustili Šibenik, već su se u njega vratili i žele živjeti u Šibeniku na civiliziran način, radeći svoj posao časno, nakon ovakvih stvari mogu se samo upitati – trebam li se bojati živjeti u Šibeniku? Trebam li se bojati, iako radim transparentno i po zakonu? Ovaj grad mogu pokrenuti mladi ljudi, od pamtivjeka se govori kako na mladima svijet ostaje. Mislim da je vrijeme da to konačno primijenimo u djelo.
Zorislav Antun Petrović, Transparency International
‘Prema zakonu nema ničeg spornog u tome što SDP od javnih poduzeća i institucija zahtijeva podatke o poslovanju. Nakladnika kao privatnog poduzetnika nemaju zašto kontaktirati, jer im on nije dužan ispostaviti te podatke, za razliku od javnih institucija. S druge strane, pohvalno je što ste sami odlučili objaviti popis prihoda, to bi trebao biti primjer svim hrvatskim medijima’
Zašto je redakcija Šibenskog tjednika stala uz nakladnika
Izašavši u javnost s ‘crvenom trakom preko usta’ novinari Šibenskog tjednika odlučili su metaforički demonstrirati što u praksi znači SDP-ova gesta. Nije sporno što jednu političku stranku, u ovom slučaju vladajuću, zanima kako se raspoređuje javni novac. To nas, uostalom, sviju zanima. Međutim, kako je istaknulo nekoliko analitičara, izdvajanjem samo jednog privatnog nakladnika u moru drugih šalje se poruka da je samo taj medij nepodoban, što se može protumačiti kao neizravan utjecaj na komunikaciju predstavnika javnih poduzeća i institucija s redakcijom Šibenskog tjednika. Napominjemo, nakladnik na nijedan način nije utjecao na rad i stavove svakog pojedinog novinara, niti ih je upoznavao s vlastitim interesima. U ovom slučaju raspravljalo se isključivo o javnim podacima i javnim sredstvima, koja čine minimalan dio prihoda nakladnika.
Indiferentna reakcija Hrvatskog novinarskog društva
U nastojanju da dobijemo reakciju Hrvatskog novinarskog društva na potez gradskog odbora SDP-a spram Šibenik Medie d.o.o. i Kocke d.o.o., na naš upit o tome da li je uobičajeno da se u nizu medija u Šibeniku koji dobivaju daleko više sredstava iz javnih proračuna, izdvaja samo jedan, predsjednik HND-a Zdenko Duka odgovorio je:
‘Bilo tko pa tako i GO SDP-a Šibenika ima pravo da prema Zakonu o pravu na pristup informacijama traži uvid od javnih ustanova i poduzeća o uplati novca tvrtkama koje su nakladnici vašeg tjednika. Isto kao i o uplati novca bilo kojoj drugoj tvrtki. Vas o tome SDP nema što o tome pitati – vaše tvrtke nisu javne nego privatne. Inače, na državnoj razini se upravo donosi odluka o neoglašavanju monopolističkih i javnih poduzeća u medijima. Bez obzira što će time biti oštećeni mediji, naprosto treba priznati da monopolističke tvrtke nemaju zdravog ekonomskog razloga za oglašavanjem. To nema baš nikakve izravne veze s pritiskom na novinarske slobode a ako nakladnik smatra da bi ti upiti javnim ustanovama mogli štetiti poslovanju njegovih tvrtki – mogao bi se obratiti Udruzi novinskih izdavača pri HUP-u.”
Napominjemo da u nijednom trenutku nakladnici Šibenik media d.o.o. i Kocka d.o.o nisu osporavali pravo SDP-a da traži podatke o financijskom poslovanju s javnim ustanovama i poduzećima. Riječ je o posve zakonitom zahtjevu. Međutim, zanimalo nas je da li je uobičajeno da se iz niza isključivo privatnih redakcija u Šibeniku – jer svi mediji izuzev Županijskog Radio Šibenika s miješanom vlasničkom strukturom, već 20 godina jesu privatni – izdvaja isključivo samo jedna redakcija. Takav potez od strane jedne od vladajućih stranki u gradskoj vlasti, stvara dojam da je Šibenski tjednik ‘crna ovca’ i potkrepljuje privid da samo taj medij dobiva određena javna sredstva. Međutim, riječ je o dugogodišnjoj praksi lokalne samouprave da javnim novcem potpomaže lokalne medije, a na koju se Šibenski tjednik kao i drugi oslanjao.