Tema večerašnjeg Morskog utorka zadarske Gradske knjižnice je edukativna igra – “Osvoji Jadran”. Autorica Sanja Vale Čupić predstavit će ovu društvenu igru, proizvedenu od ekoloških materijala, u kojoj se igrač na zabavan način upoznaje sa mjestima i gradovima na obali i priobalju. Početak je u 19 sati. Sanja Vale Čupić iz Pule autorica je inovativnog hrvatskog proizvoda Osvoji Jadran. Poslovni.hr objavio je njenu poduzetničku priču :
Još 2005. godine suprug i ja otvorili smo obrt – zvao se BiS consult (Berni i Sanja savjetovanje). Tada nam je služio samo za neke dodatne poslove koje smo povremeno obavljali van svojih redovnih poslova.
Razmišljala sam kako trebamo više izvoziti i na tome temeljiti razvoj, a u Hrvatskoj imamo tako divne proizvođače koje treba brendirati i pomoći im da se plasiraju na ino tržište. To je bilo lijepo no analizom i razrađivanjem poslovnog plana uvidjela sam da ima dosta prepreka i prevelikih izdataka. Čak sam otvorila svoj obrt, sudjelovala na natječaju ministarstva ali preveliki izdaci i premalo vremena nisu mi baš dali snagu. Nije bio pravi trenutak.
Tu je završilo jedno poglavlje. Moj mozak je stalno razmišljao što bi bilo dobro, originalno, čega nema… Obožavam čitati, istraživati, pratiti svjetske trendove… Divila sam se ljudima koji vjeruju u svoje ideje i pronalaze put kako ih realizirati. Tu sam nalazila i sebe. Znam da možeš napraviti sve u što vjeruješ! Inače cijela moja obitelj obožava more, suprug je napravio jedrilicu kojom ljeti plovimo Jadranom i sada već slutite da se naziru počeci priče “Osvoji Jadran”.
Pripremali smo se na jedno krstarenje s djecom i bilo mi je zanimljivo nekako isplanirati turu. Pomislila sam kako mogu djecu potaknuti da i oni sudjeluju u tome, da nauče o Jadranu, a da si mi ipak isplaniramo nekakvu turu… Predložila sam im da napravimo igru na nekoliko papira A4 formata. Crtala sam Jadran, polja.. i mislila sam kako ćemo se igrati na brodu i usput razgovarati gdje smo i što smo vidjeli te što ćemo vidjeti. Oduvijek sam voljela istraživati i kada sam negdje odlazila zanimala me autohtonost tog područja – što je tamo posebno, kako ljudi žive, čime se bave, koje su posebnosti… sve me to oduševljavalo.
» Na jednoj od promocija Osvoji Jadran zaigrali su pjevač Alen Vitasović i pulski gradonačelnik Boris Miletić (Foto: Facebook)
Suprug je bio suzdržan, ali kad je vidio da sam ozbiljna predložio je da napravimo kompjutersku igru
Igru nismo stigli završiti za krstarenje i na krstarenju sam stalno istraživala surfajući po netu zašto je npr. Ist poseban, što se posebno ističe na Molatu…. morala sam proći brojne sajtove da bi došla do informacija koje su me zanimale. Vrativši se sa krstarenja rekla sam suprugu kako ću napraviti igru. Istraživala sam i uvidjela da nema ništa slično. Bio je suzdržan ali kada je vidio da sam ozbiljna jednoga dana je predložio da napravimo kompjutersku igru. Već sam o tome razmišljala, no znala sam da tada to neće ići tako.
Fokusirala sam se i krenula napraviti ono što ja znam. Istražila sam tržište i nisam našla ništa ni blizu onoga što je bilo u mojoj glavi. Išla sam redom i počela stvarati koncept pa crtati. Krenula sam sa kompjuterom i programima – crtanje u ink scape, gimp… istraživanje. Djecu bih stavila na spavanje i onda radila i do 2, 3 sata u noći. Uživala sam u istraživanju, u sastavljanju, crtanju, imala sam iskustva plovidbe, jedrenja, istražila sam 70% Jadrana … Sve je to išlo s puno ljubavi. No kako to realizirati u gotov proizvod koji će netko htjeti kupiti?
Nisam baš puno pričala o tome jer u toj fazi možeš biti smiješan ljudima. Razrađivala sam koncept i razmišljala kako to mora biti turistički proizvod – suvenir uspomena sa Jadrana, reklamni materijal Hrvatske – poticaj za dolaskom na Jadran usmjeren turistima, za izvoz (u samom startu sam znala da moram stvarati proizvod s kojim mogu ići van granica Hrvatske), da mora biti napravljen profesionalno i zabavno za odrasle – poslovne partnere, kao poslovni poklon…
Željela sam napraviti 100% hrvatski proizvod – da se sve proizvodi u Hrvatskoj i da to budu ekološki prihvatljivi materijali. Imala sam neka svoja načela koja sam željela zadržati ma kako teško bilo. Napravila sam SWOT matricu, prezentaciju i krenula po podršku. Obratila sam se svome gradu jer je to promocija i mog grada. Krenula sam od “kuće”. Potrajalo je neko vrijeme ali uspjela sam ih uvjeriti da je to dobro za Pulu i zahvalna sam im što su mi odobrili prva sredstva kojima sam pokrila završni dizajn. Svojom podrškom otvorili su mi nove kontakte. Kad te jedan podrži postoji veća šansa da će i drugi.
Dalje sam konkurirala na svim mogućim natječajima od Ministarstva turizma, poduzetništva, kulture…. Na kraju su od Ministarstva turizma odobrena sredstva koja su mi olakšala pokrivanje dijela troškova prvog dogovorenog posla. Tu je dana podrška i TZ Istarske županije. Dok je proizvodnja bila u tijeku morala sam sa prezentacijom prodati priču i odraditi barem neke poslovne kontakte koji će mi po realizaciji proizvoda otvoriti daljnja područja. Uglavnom nailazim svuda na susretljivost. Očito je proizvod takav. Našla sam i tiskaru sa kojom imam izvrstan odnos i koja mi maksimalno izlazi u susret, a to je jako važno…